Gemeentelijke gebouwen
Gemeentelijke gebouwen
De beheerstrategie van de gemeentelijk vastgoedportefeuille is het voldoen aan wet- en regelgeving, waarbij de objecten minimaal voldoen aan conditieniveau 3 conform de NEN 2767, veilig zijn en geschikt zijn voor het bedrijfsproces die in het object plaatsvindt. Dit niveau is landelijk gangbaar en houdt het onderhoud op een redelijk niveau. De onderhoudsvoorzieningen zijn gebaseerd op actuele meerjarenonderhoudsbegrotingen (MJOB’s). De voorzieningen betreffen vervangingen volgens het as-is principe (vervangen zoals het is). Om die reden zijn de voorzieningen toereikend van omvang. Wijzigingen in wet- en regelgeving en of gebruikerswens zijn niet meegenomen. Indien van toepassing wordt dit als een project gemarkeerd met zijn eigen begroting en financiële bewaking.
Kernvastgoed
Kernvastgoed betreft de gebouwen waar de gemeentelijke directies in gehuisvest zijn. Het grootste deel van de gebouwen in de portefeuille kernvastgoed is redelijk tot goed onderhouden. Voor deze gebouwen is een passende voorziening opgenomen op basis van het principe van instandhouding. Noodzakelijk onderhoud als gevolg van een hogere bezetting (bijvoorbeeld aan de klimaatinstallatie) in een gebouw is niet voorzien. Voor één gebouw in deze categorie (aan het Harm Buiterplein) is met de bouwer ervan ook een onderhoudscontract voor meerdere jaren afgesloten. Die verricht het onderhoud.
De revitalisering van het Stadhuis aan de Grote Markt 1 is inmiddels afgerond. Nu wordt gestart met het actualiseren van het MJOP voor het vernieuwde Stadhuis. Dan zal blijken hoe de onderhoudslasten zich ontwikkelen.
Voor de Peizerweg 128, de hoofdlocatie van Iederz, wordt nieuwbouw gerealiseerd door middel van een Design, Build en Maintenance contract. De bouw is in volle gang en alles is erop gericht om het nieuwe gebouw op 1 april 2023 volledig in gebruik te nemen.
De wijkpost in Haren voldoet niet aan de onderhoudsnormen. Op deze locatie zijn de brandweer en de wijkpost gehuisvest. De Veiligheidsregio heeft ervoor gekozen om deze locatie te gaan verlaten. De gemeente onderzoekt op welke wijze haar dienstverlening naar de toekomst op de beste manier kan worden gehuisvest. Dit levert een totaalbeeld op van de huisvestingsbehoefte op de langere termijn.
Het pand aan de Duinkerkenstraat 45 heeft op dit moment een belangrijke functie als het gaat om de huisvesting van Stadsbeheer. Er zijn verschillende ontwikkelingen die aanleiding geven om de pandstrategie van deze locatie tegen het licht te houden. Vanuit de gebruikers is geconstateerd dat de locatie Duinkerkenstraat in de toekomst een belangrijke rol blijft vervullen in de huisvesting. Op dit moment wordt onderzocht op welke wijze het pand toekomstbestendig kan worden gerevitaliseerd.
Het gemeentehuis in Ten Boer is onvoldoende op niveau. Afhankelijk van de langetermijnstrategie zal nut en noodzaak worden onderzocht in hoeverre extra inzet nodig is om dit pand op niveau te brengen. In 2022 zal de strategie voor dit pand duidelijk moeten worden, zodat hierop gericht kan worden ingezet.
Onderwijshuisvesting
De verantwoordelijkheid voor onderhoud, aanpassingen en het up-to-date houden van de schoolgebouwen voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs ligt -zoals dat wettelijk is bepaald- bij de schoolbesturen. De schoolbesturen krijgen daarvoor de middelen in de lumpsumfinanciering van het rijk. De gemeente heeft daarom geen verantwoordelijkheid (financieel nog inhoudelijk) voor de technische en onderwijskundige staat van die gebouwen. Als gemeente hebben we wel een (wettelijke) zorgplicht voor (vervangende) nieuwbouw en uitbreiding. De maatregelen en planning daarvoor zijn vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan (IHP). Concreet voor de eerste 4 jaar, met een doorkijk naar de jaren daarna. Het huidige IHP loopt tot en met 2023. Momenteel werken we aan de actualisatie daarvan die zal gelden voor de periode 2024-2027 met ook weer een doorkijk naar de jaren daarna.
De multifunctionele accommodaties, Vensterscholen, Kindcentra en Brede scholen zijn in de meeste gevallen wel eigendom van de gemeente. In dat geval worden deze door ons onderhouden. Schoolgebouwen die niet meer voor onderwijs in gebruik zijn, vallen op basis van het economisch claimrecht terug aan de gemeente. Daarmee zijn deze gebouwen weer een gemeentelijke verantwoordelijkheid. De gemeente probeert een goede bestemming voor deze gebouwen te vinden. Voor de gebouwen in eigendom van de gemeente zijn meerjarige onderhoudsplannen opgesteld. Onze onderhoudsplanning is, zoals ook in de Vastgoednota is vastgelegd, in eerste instantie gericht op instandhouding. Bij de eventuele wens voor aanpassingen gaan we in overleg met de gebruikers over de mogelijkheden binnen de bestaande budgetten of vragen de gebruiker aanvullende budgetten beschikbaar te stellen.
Sociaal culturele (welzijns) accommodaties
De sociaal culturele welzijnsaccommodaties worden vanuit de accommodatienota gesubsidieerd. Voor het onderhoud van deze gebouwen is een passende voorziening opgenomen op basis van het principe van instandhouding. Het onderhoudsniveau van de welzijnsaccommodaties is redelijk tot goed. Een uitzondering hierop is het gebouw van de speeltuinvereniging Oosterpark aan de Resedastraat 2a. Dit ‘boomstammengebouw’ wordt met tijdelijke maatregelen in stand gehouden in afwachting van besluitvorming in 2023 over mogelijke afstoting of sloop. De speeltuinvereniging Oosterpark die in het pand aan de Resedastraat was gehuisvest, heeft inmiddels zijn intrek gevonden in het nieuwe wijkcentrum aan de Oliemuldersweg.
In 2022 zijn er nadere regels opgesteld ten behoeve van de subsidiëring van het onderhoud van instellingen met een eigen accommodatie. Deze regels krijgen in 2023 verdere uitwerking.
Culturele gebouwen
In deze categorie vallen onder anderen het gebouw van Vrijdag aan de Sint Jansstraat, het cultuurcentrum ‘De Oosterpoort’ aan de Trompsingel, het Forum aan de nieuwe markt en het Groninger Museum op het Museumeiland. Inmiddels zijn de nieuwe locaties van de Kunstwerf en Villa B aan de Bloemsingel in gebruik genomen. Het onderhoudsniveau is doorgaans goed. Wel is het onderhoud aan cultuurcentrum ‘De Oosterpoort’ en Vrijdag aan de Sint Jansstraat tot een minimum beperkt In verband met (deels) nieuwbouw van beide instellingen. Dit zal de komende jaren zo blijven. Voor het onderhoud van deze gebouwen is een passende voorziening opgenomen op basis van het principe van instandhouding en passend bij de aard en het gewenste niveau van onderhoud van het gebouw. Zo ligt het gewenste niveau van onderhoud voor het Groninger Forum en Het Groninger Museum hoog. De aanbesteding van het onderhoud van het Groninger Forum is afgerond en zal het komende jaar verder gefinetuned worden met de contractpartner.
Sportaccommodaties
Voor het onderhoud van de sportgebouwen werkt Sport050 met een Meerjarig Onderhoudsplanning (MJOP) die jaarlijks wordt geactualiseerd aan wat er is uitgevoerd. De MJOP zelf dient echter te worden geactualiseerd. Inmiddels is een verbetertraject gestart om het gehele proces van beheer en onderhoud voor de sportaccommodaties te herijken: van organisatie tot techniek. Conform planning zijn de nieuwe MJOP’s en de eindanalyse medio 2023 gereed. Voor de MJOP wordt sinds 2019 gebruik gemaakt van een voorziening waar het geplande onderhoud uit gefinancierd wordt. Deze MJOP geldt voor alle sportgebouwen in onze gemeente. In de planning voor 2023 staat onder andere een aantal renovaties van douches inclusief toepassen BR controls (gebouwenbeheersysteem) naast een aantal duurzaamheidsmaatregelen; het verleden van de sportaccommodaties en het aanbrengen van warmtepanelen en eco-boilers. Daarnaast gaan we alle nutsvoorzieningen en aansluitingen in beeld brengen en waar nodig de installaties aanpassen.
Daarnaast zijn we in 2023 nog drukdoende met de herontwikkelingsopgave voor het sportcentrum Kardinge tot een integrale, gebiedsgerichte aanpak. Dit betekent dat de daadwerkelijke herontwikkeling van het sportcentrum later gerealiseerd wordt dan in eerste instantie beoogt. Hiervoor wordt een aantal investeringen gedaan die reeds in de meerjarenplanning zijn opgenomen en tevens gericht zijn op instandhouding tot uiterlijk 2028. Daarnaast herbouwen we de gymzalen aan de Molukkenstraat en de Meet, die beiden zijn afgebrand. Verder zal de gymzaal Goudenregenplein volledig geschilderd worden en wordt in 2023 gestart met de dakrenovatie van zwembad de Parrel.
Voor de ‘Vervanging Investeringen Planning kunstgrasvelden’ (VIP) wordt jaarlijks opnieuw onderzocht op noodzaak van vervanging voor het desbetreffende jaar. Hiervoor vindt medio september een soort van keuring plaats. De staat van de kunstgrasvelden is bepalend voor het moment van renovatie. Afhankelijk van de intensiteit van het gebruik vindt de vervanging van de top- en sporttechnische lagen van kunstgrasvelden plaats. Bij het bepalen van de definitieve vervangingen betrekken we de betrokken verenigingen. Voor 2023 staat de vervanging van de velden 1, 3 en 5 op het sportpark Essenberg gepland en het hoofdveld hockey bij GHHC. Aan de hand van de keuring in september zullen we tot een definitieve planning voor vervanging 2023 komen. Alle kunstgrasvelden met SBR worden via de VIP fasegewijs vervangen door een alternatieve infill die niet schadelijk is voor het milieu. Dit brengt meerkosten met zich mee, die op dit moment niet zijn meegenomen in de VIP. Zolang er nog geen duidelijke keuze is gemaakt door de KNVB voor in-infillvelden zullen we de kunstgrasvelden met infill moeten blijven opruimen/vegen.