Deelprogramma 1.3: Wonen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Stimuleren woningmarkt

Toevoegen van voldoende woningen (gemiddeld 1.500 per jaar tot en met 2030). In 2022 verwachten we circa 1.600 nieuwbouw woningen op te leveren

  • We verwachten in 2023 tussen de 1.450 tot 1.650 woningen op te leveren. Het precieze aantal nieuwbouwwoningen dat in 2023 wordt gerealiseerd  is echter nog niet duidelijk. Mogelijk verschuiven een aantal plannen Dit komt enerzijds door problemen op de markt (de aanzienlijk gestegen bouwkosten en tekorten aan materialen en personeel) en anderzijds zijn er procedurele vertragingen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Suikerzijde. Daar zorgen procedures rondom natuurwetgeving voor vertraging.

Overigens fluctueren woningbouwaantallen altijd wat. Zo zijn er in 2021 juist meer veel woningen opgeleverd dan aanvankelijk verwacht. Voor de langere termijn verwachten we zeker aan de gemiddeld 1.500 woningen per jaar te voldoen.

We willen dat er voortgang geboekt wordt in de versterkingsoperatie, waarbij de bewoner centraal staat en waarbij de bewoner, dorpen en buurten sterker uit de versterking komen.

  • In de Lokale Stuurgroep zien we toe op een voortvarende uitvoering van het Lokaal Plan van Aanpak door de Nationaal Coördinator Groningen. We bewaken de voortgang en sturen waar nodig bij;
  • De uitvoering van de versterking in de dorpen is begonnen en wordt in een aantal dorpen afgerond. Prioriteit ligt bij de integrale aanpak in Woltersum en Ten Post, waarvoor alle versterkingsadviezen in 2023 gereed zijn. Onze focus ligt in 2023 in Ten Post, om te kijken waar wij de versnelling kunnen realiseren. Bijvoorbeeld door de inzet van Bedrijfsbureau BI;
  • In Ten Boer komen een aantal projecten tot afronding en andere projecten worden opgestart;
  • In de oostelijke stadswijken blijven wij doorgaan met de typologie-aanpak. Waar we zaken kunnen versnellen, zetten we daar op in.

Meer grip op de woningmarkt

  • Op 1 maart 2022 is de Opkoopbescherming ingevoerd. We blijven de regel monitoren en behandelen wekelijks de vragen van bewoners over de beleidsregel en bijkomende consequenties. Na 1 maart 2023 zullen we de beleidsregel evalueren. We zullen hierbij kijken naar het aantal vergunningen die zijn verleend, of er wordt verhuurd in strijd met de vergunning en of de regeling om punten moet worden aangepast. 

Toevoegen van netto  gemiddeld 200 - 240 sociale huurwoningen.

  • We maken prestatieafspraken met de corporaties en huurdersorganisaties over aantallen te bouwen, te verkopen en te slopen sociale huurwoningen; deze afspraken staan in de prestatieafspraken 2023.
  • We zorgen voor voldoende locaties voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen;
  • Bij private ontwikkelingen sturen we zo mogelijk en waar wenselijk op het toevoegen van sociale- en middenhuur woningen.

Doelgroepen

Voldoende woningen voor (zorgbehoevende) ouderen en kwetsbare groepen.

  • Er wordt gewerkt aan het uitvoeringsprogramma Wonen en Zorg dat begin 2023 gereed moet zijn. Vooruitlopend hierop kijken we bij specifieke plannen alvast naar het wonen en zorg programma. Dit conform toezeggingen aan de Raad bij behandeling en vaststelling van de woonzorgvisie in februari 2022.

Voldoende huisvesting voor (internationale) studenten en jongeren.

  • Voor de piekopvang, werken we samen met de onderwijsinstelling en studentenbonden om te voorzien in circa 200 plekken. Deze plekken zijn jaarlijks voor 1 augustus boekbaar via de website At Home in Groningen en studenten kunnen hier, afhankelijk van de locatie, circa drie maanden verblijven. De boodschap richting studenten is per 2022 gewijzigd, partijen communiceren nu: ‘Zorg dat je vóór 1 augustus een kamer hebt gevonden als je in Groningen gaat studeren. Besluit je toch om zonder kamer naar Groningen te komen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk voor langere tijd aangewezen op hotels of hostels, mocht daar nog plaats zijn. Dit zorgt voor hoge kosten, ongemak en onrust voor jezelf.'
  • Voor de lange termijn huisvesting werken we aan het Wonen op de Zernike Campus. We werken aan de herijking van de gebiedsvisie en stellen parallel een realisatieovereenkomst op voor de ontwikkeling van de eerste locatie voor woningbouw, de Kapteynborg. Daarnaast werken we aan de realisatie van 400 tijdelijke eenheden op het Zernike. Vooruitlopend op de ontwikkeling van Zernike Campus (permanente huisvesting) voorzien deze eenheden in extra huisvesting voor internationale studenten en fungeren tevens als oplossing voor de piekperiode.

Kwaliteit en duurzaamheid

We willen duurzame, energie-neutrale woningen

  • We ondersteunen bij het verduurzamen van de woningen waarbij we het energieloket een duidelijke en zichtbare plek geven in de wijkaanpak met kwalitatief goede, onafhankelijke adviezen;
  • Samen met de corporaties blijven we investeren in het verduurzamen van de woningen (9.000 woningen in de periode 2021 t/m 2025);
  • Om de energielasten direct naar beneden te brengen, worden energiecoaches ingezet en hebben we extra aandacht voor inwoners met een smalle beurs.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43