Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Vervoerswijzen

Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetgangers, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto's zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en realiseren van een gezondere leefomgeving.

  • In 2023 verbeteren we ons regionale fietsnetwerk met de voorbereiding en realisatie van nieuwe fietspaden als onderdeel van de Doorfietsroutes Leek-Groningen (aanlanding ter hoogte van de Roderwolderdijk), Assen-Groningen (tussen de P+R Haren en de Oosterbroeksebrug), Zuidlaren-Haren (vanaf de Jachtlaan) en het laatste stukje Ten Boer-Groningen (tussen de Noorddijkerweg en de Zuidwending) (conform het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022);
  • In 2023 werken we het plan voor de nieuwe Paddepoelsterbrug uit tot een schetsontwerp. Samen met Rijkswaterstaat werken we de voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug uit tot een voorlopig ontwerp en starten we de planologische procedures. Voor de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal willen we starten met een verkenning van oplossingsrichtingen;
  • In 2023 werken we verder aan de realisatie van de Suikerzijderoute, zodat het ontwikkelgebied Suikerzijde ook direct vanaf het begin uitstekend te voet en per fiets bereikbaar is. Zo zetten we de voetganger en de fiets op 1 (conform de Fietsstrategie 2015-2025 en de Mobiliteitsvisie);
  • In 2023 verbeteren we ons lokale fietsnetwerk door het voorbereiden en realiseren van nieuwe fietsstraten (Kerklaan in Groningen, Helperzoom Noord en Korreweg), ontbrekende schakels (fietsbrug Eemskanaal en N865 Wittewierum-Overschild) en het verbeteren van bestaande fietsvoorzieningen (Rijksstraatweg Haren-Glimmen en Peizerweg) (conform het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022);
  • Door Groningen Fietsstad ook in 2023 duidelijk en structureel te blijven promoten, willen we ervoor zorgen dat de fiets nog meer gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer;
  • In 2023 werken we met onze partners van de City Deal 'Ruimte voor Lopen' verder aan het uitwisselen van kennis over en het initiëren van opdrachten en onderzoeken ter stimulering van ons loopbeleid;
  • In 2023 stellen we, als uitwerking van onze Mobiliteitsvisie, een Routekaart OV 2040 op waarin we aangeven hoe het openbaar vervoer in Groningen er op de langere termijn uit moet gaan zien om de beoogde reizigersgroei te kunnen opvangen. Zo is in de Routekaart onder meer aandacht voor het openbaar vervoer naar Zernike Campus en de ontwikkeling van station Suiker;
  • Ook in 2023 werken we verder aan projecten die het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen. Op plekken waar het openbaar vervoer niet meer vanzelfsprekend is, bieden we alternatieven zoals fijnmazig wijkvervoer en geven we mogelijk een vervolg aan de pilot Anders Mobiel, afhankelijk van het verloop hiervan;
  • We blijven bijdragen aan de nationale opgaven op het gebied van economische structuurversterking en woningbouw wat vraagt om een samenhangende investering in Lelylijn, verbetering van bestaand spoor en de Nedersaksenlijn. In dit kader brengen we ook in beeld welke meerwaarde de Lelylijn voor Groningen kan hebben en welke consequenties de Lelylijn heeft voor ons mobiliteitssysteem;
  • In 2023 gaan de werkzaamheden aan de ombouw van het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone door en gaan we verder met de voorbereidende werkzaamheden voor de insnijding van het Emmaviaduct;
  • We blijven investeren in het nog aantrekkelijker maken van onze P+R terreinen door het uitbreiden van te kleine fietsenstallingen (P+R Reitdiep, Meerstad en Haren), het verbeteren van reizigersvoorzieningen, de uitstraling en sociale veiligheid en het faciliteren van diverse vormen van deelmobiliteit (deelscooters en deelfietsen);
  • Om de (door)ontwikkeling van P+R en wijk- en buurthubs gestructureerd aan te kunnen pakken, stellen we in 2023 een Routekaart Hubs op waarin in ieder geval is opgenomen op welke locaties we willen investeren in nieuwe wijk- en buurthubs en hoe we onze P+R’s willen doorontwikkelen;
  • Om forenzen en wijkvreemd verkeer te weren, voeren we in 2023 betaald parkeren in een aantal wijken in (onder andere Corpus den Hoorn en Hoornse Meer). De aanpak van de parkeeroverlast in een groter gebied voeren we uit zoals in 2021 is afgesproken.

Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto

  • In 2023 gaan de werkzaamheden aan de ombouw van de Zuidelijke Ringweg onverminderd door;
  • We gaan in 2023 verder met het opstellen van een plan voor het ongelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg. Daarmee willen we de doorstroming en betrouwbaarheid voor het verkeer op de Westelijke Ringweg verbeteren, maar zeker zo belangrijk is de aandacht voor het verbeteren van de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit rondom de ringweg zelf. Het verminderen van de barrièrewerking tussen Paddepoel en Vinkhuizen en het verbeteren van de leefbaarheid rond de ringweg zelf is daarmee ook noodzakelijk voor de woningbouw in de Westflank. Met Rijk en provincie hopen we in 2023 een MIRT-verkenning te starten naar de ombouw van de Westelijke Ringweg en de mogelijke oplossingsrichtingen;
  • In 2023 werken we, mede op basis van de in 2022 uitgevoerde quick scan, verder aan plannen voor het mobiliteitssysteem in de westflank van Groningen om de verwachte mobiliteitsgroei in dit deel van de stad op een duurzame manier te kunnen faciliteren. De focus ligt daarbij op de hoofdontsluitingsstructuur: Westelijke Ringweg, N355 (specifiek de aansluitingen Zijlvesterweg en Reitdiepplein), de belangrijkste ontsluitingswegen door het gebied en de beoogde rondweg Westpoort;
  • In 2023 gaan we verder met de planvorming voor woningbouw, openbare ruimte en mobiliteitsverbindingen in de Oosterhamrikzone, op basis van de Mobiliteitsvisie;
  • In 2023 onderzoeken we welke maatregelen nodig zijn om de mobiliteitsgroei rond Stadshavens, Sontplein, Scandinavische Havens, Eemskanaalzone en Europapark te kunnen faciliteren;
  • In 2023 starten we met een Oostflank-studie om de verwachte groei in woningen en arbeidsplekken aan deze kant van de stad zo goed mogelijk te kunnen faciliteren vanuit de mobiliteitsbehoefte. Inzicht in het 'multimodaal netwerkkader', waarin het gewenste functioneren van ons wegennet staat benoemd, helpt ons bij het identificeren van (toekomstige) knelpunten en het onderbouwen van investeringen in infrastructuur, evenals de ruimtelijke keuzes om infrastructuur waar mogelijk te transformeren (conform de Mobiliteitsvisie en de Leidraad Nieuwe Ruimte).

In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie

  • In 2023 beginnen we met de transformatie van 50 km/uur-wegen in 30 km/uur-straten en het uitvoeren van laagdrempelige oplossingen conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad 2022-2026. Met de te nemen maatregelen zorgen we voor meer ruimte voor de voetganger en de fietser, meer verblijfsruimte op straat (waaronder groen) en meer verkeersveiligheid;
  • In 2023 continueren we ons onderzoek naar de consequenties van een autoknip in de Eikenlaan in combinatie met autoknips in de Wilgenlaan en de Dierenriemstraat zoals opgenomen in de Mobiliteitsvisie.

Effect op de directe omgeving

Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor voldoende goede fietsparkeervoorzieningen

  • We realiseren goede fietsenstallingen passend bij de stallingsbehoefte van de gebruiker. In 2023 gaan we daarom verder met de verkenning van mogelijkheden voor nieuwe inpandige/ondergrondse fietsenstallingen in het westelijke en zuidelijke gedeelte van de binnenstad. Tevens realiseren we herkenbare en aantrekkelijke (flexibele) stallingen op straat;
  • In 2023 gaan we verder met het realiseren van extra fietsenstallingen op het Hoofdstation.

Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld

  • Waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand, zoals op P+R terreinen. Als het nodig en wenselijk is, nemen we in overleg met bewoners(organisaties) aanvullende maatregelen om de parkeerdruk op straat terug te dringen (conform de Parkeervisie 2018-2025) en richten we de openbare ruimte opnieuw in;
  • In 2023 willen we met promotie en speciale acties mensen verleiden vaker gebruik te maken van deelauto's en voeren we nieuwe vergunningen in voor het commercieel aanbieden van deelauto's.

Minder verkeersslachtoffers

  • In 2023 stellen we als uitwerking van de Mobiliteitsvisie een Uitvoeringsprogramma Actieve Mobiliteit en Verkeersveiligheid op waarin we onze ambities voor het stimuleren van actieve mobiliteit (voetganger én fietser) en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers vertalen in concrete projecten inclusief bijbehorende prioritering;
  • In 2023 pakken we het kruispunt Boterdiep-Bloemsingel aan conform onze Aanpak Verkeersveiligheid;
  • In 2023 faciliteren we schoolstraten rond de haal- en brengtijden van scholen;
  • In 2023 blijft verkeerseducatie een belangrijk speerpunt binnen ons verkeersveiligheidsbeleid. Met campagnes, verkeerslessen en andere educatieve activiteiten onder de vlag van Verkeerswijzer Groningen richten we ons onder meer op kinderen, jongvolwassenen en ouderen.

Slim en Duurzaam

Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer

  • In 2023 nemen we de plaatsing en exploitatie van laadinfrastructuur in eigen beheer middels een opdrachtenmodel;
  • We blijven openbare laadpalen plaatsen op verzoek van bewoners, forenzen en aanbieders van deelauto's en op strategische locaties voor bezoekers, maar ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is. Ons streven hierbij is te komen tot een gemeentedekkend netwerk in 2025, zodat er op loopafstand altijd een laadpunt aanwezig is (conform onze Visie Openbare Laadinfrastructuur 2025);
  • In 2023 plaatsen we niet alleen laadpalen op aanvraag, maar ook op plekken waar vraag verwacht wordt (datagestuurd);
  • In 2023 stellen we een visie op snelladen vast en maken we met netbeheerder Enexis afspraken om plaatsing van laadinfrastructuur vlot te laten verlopen;
  • We stimuleren deelmobiliteit door te blijven inzetten op deelfietsen en te beginnen aan een pilot met elektrische deelbakfietsen in 2023;
  • Tot en met 30 april 2023 hebben Check en Felyx een vergunning voor het aanbieden van 200 deelscooters. In 2023 evaluatie we gezamenlijk met de gemeenteraad of en hoe we verder gaan met deelscooters in onze gemeente;
  • In 2023 rijden er in totaal 196 zero-emissiebussen in de provincies Groningen en Drenthe. Het zo efficiënt mogelijk inzetten ervan leidt tot een lagere uitstoot;
  • In 2023 zetten we een volgende stap in het verduurzamen van het openbaar busvervoer. Het OV-bureau Groningen Drenthe stelt dan een businesscase op die de CO2-uitstoot voor 2030 moet zien terug te brengen naar nul.

Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden)

  • In 2023 stellen we voor de West- en Oostflank van de stad deeluitwerkingen op van het Multimodale Netwerkkader. Daarmee geven we de belangrijkste voorkeursroutes aan voor de verschillende weggebruikers (fiets, openbaar vervoer en auto). Dit is nodig voor een optimalisatie van het verkeersmanagement in deze gebieden;
  • In 2023 stellen we een Uitvoeringsprogramma Verkeerslichten op met daarin opgenomen een overzicht van de verkeerslichten die we vervangen door een intelligent verkeerslicht (iVRI), conform landelijke afspraken.  

Het op orde hebben van de datastromen

  • In 2023 werken we verder aan de ontwikkeling en het beschikbaar maken van alle relevante mobiliteitsdata, zodat het structureel en correct kan worden aangeleverd aan de landelijke organisaties (conform ons plan van aanpak 'Digitale weg op orde');
  • In 2023 onderzoeken we of we onze scanauto in kunnen zetten voor parkeerdruk metingen;
  • Groningen is verkozen tot één van de honderd steden die deel uit gaan maken van de EU mission on Climate-Neutral and Smart Cities (2030). In 2023 starten we daarom aan het verfijnen van Europese indicatoren voor het verzamelen van stedelijke mobiliteitsgegevens (SUMI).

Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan

  • In 2023 starten we met de digitale handhaving van het venstertijdengebied door middel van ANPR-camera's;
  • In 2023 werken we met lokale bedrijven en instellingen aan Europese en/of nationale subsidieprojecten om duurzame, logistieke concepten te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Zo ontwikkelen we op Westpoort een Zero Emission Shared Smart Hub (ZESS Hub) voor uitstootvrije stadslogistiek;
  • In 2023 bereiden we de zero-emissiezone voor stadslogistiek (conform onze Visie Stadslogistiek) verder voor.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

-

7,1

7,3

7,4

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

70%

56%

≥ 60%

≥ 60%

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

  • Autoparkeerplaatsen

30%

50%

60%

60%

  • Fietsparkeervoorzieningen

68%

69%

70%

71%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

-

8,2

7,9

8,0

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

-

-

0

2

Slim en Duurzaam

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

23,7

20,5

15,8

11,2

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

500

720

928

750

  • In gemeentelijke parkeergarages

54

54

72

86

Aantal spitsmijdingen per dag

733

-

1.250

1.250

Toelichting prestatie indicatoren

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen: Het beoogde aantal openbare laadpunten in 2022 blijkt niet haalbaar te zijn. Dit heeft onder andere te maken met een gebrek aan netcapaciteit en langere doorlooptijden in het plaatsingstraject. Gevolg hiervan is dat ook het beoogde aantal openbare laadpunten in 2023 lager ligt .

CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: De totale CO 2 -uitstoot verandert de komende jaren nauwelijks, omdat er in Groningen geen andere bussen worden ingezet. De te verwachten stijging van het aantal reizigers na de coronacrisis zorgt er echter voor dat er meer reizigerskilometers gemaakt worden. Daardoor daalt de CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43