Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

In het deelprogramma Mobiliteit staat een goed bereikbare gemeente met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving centraal. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren. Waar nu nog vaak de auto leidend is bij het maken van keuzes, is met de vaststelling van de Mobiliteitsvisie 'Groningen Goed op Weg' de kwaliteit van de openbare ruimte in onze gemeente leidend geworden. Met een stevig groeiende gemeente met meer inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers is het een flinke uitdaging om de impact van (auto)verkeer zoveel te beperken. Samen met het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit. Het speelveld rond mobiliteit gaat de komende tijd hierdoor flink veranderen.

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Het deelprogramma Mobiliteit heeft de volgende doelen:

  • Wij willen dat Groningen lopen, fietsen en het openbaar vervoer stimuleert;
  • Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier;
  • Wij willen dat Groningen voorrang geeft aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

Effect indicator(en)

Behaald

2019

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

  • Aandeel voetganger

25,3%

33,4%

26%

27%

  • Aandeel fiets

47,2%

42,8%

48%

50%

  • Aandeel openbaar vervoer

2,9%

1,1%

3%

3%

  • Aandeel auto

22,8%

22,7%

22%

20%

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*:

  • Aandeel voetganger

1,3%

-

2%

2%

  • Aandeel fiets

8,2%

8,0%

10%

11%

  • Aandeel openbaar vervoer

19,1%

13,6%

20%

21%

  • Aandeel auto

68,9%

72,2%

68%

66%

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
 2021

Beoogd
 2022

Beoogd
 2023

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

317

351

300

290

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark

16%

20%

25%

25%

  • Stedelijke logistiek binnenstad

5,1%

-

8%

12%

Toelichting effectindicatoren

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen, van en naar Groningen: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Mobiliteit bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Vervoerswijzen
Onze gemeente bestaat uit een compacte stad met daaromheen een aantrekkelijk landelijk gebied met compacte dorpen. We zijn een groeiende gemeente die een sterke (boven)regionale rol vervult in de regio. Deze kenmerken zien we terug in de opbouw van onze mobiliteit en de ontwikkeling daarvan. Lopen en fietsen zijn samen verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle verplaatsingen. Daarentegen is de autoafhankelijkheid in de regio rond de stad juist groot. En ook het openbaar vervoer (trein en bus) heeft een belangrijk aandeel in het aantal verplaatsingen van en naar onze gemeente. Het openbaar vervoer verbreedt zich steeds meer naar openbare mobiliteit, ofwel de keten die de reis van deur tot deur vormt in plaats van alleen het deel dat daadwerkelijk met bus of trein wordt gereisd. Onze P+R terreinen en hubs worden daarin als overstappunt steeds belangrijker. De samenstelling en verandering van mobiliteitspatronen in onze gemeente, maar ook daarbuiten, vormen belangrijke bouwstenen voor het deelprogramma Mobiliteit.

Impact op de directe omgeving
Onze ambities op het gebied van leefbaarheid, toegankelijkheid en veiligheid staan onder druk door de gevolgen van de (auto)mobiliteit. Daarom hebben we in onze Mobiliteitsvisie gekozen voor het uitgangspunt van een 'doorwaadbare' stad waarin de leefkwaliteit centraal staat en we afscheid nemen van de autologica bij het vormgeven van de openbare ruimte. De snelheidslimiet op veel wegen binnen de bebouwde kom wordt teruggebracht naar 30 km/uur en we kijken kritisch naar autoparkeervraagstukken, want de geparkeerde auto hoeft niet altijd het eerste recht op een plek op straat te hebben.

Verkeersveiligheid speelt binnen onze gemeente een belangrijke rol. Het aantal verkeersongevallen (objectieve verkeersveiligheid) dient zo laag mogelijk te zijn en inwoners moeten zich in het verkeer veilig kunnen voelen (subjectieve verkeersveiligheid). Kinderen, ouderen en mensen met een beperking hebben soms moeite met het steeds drukker wordende verkeer. Om verkeersveiligheid succesvol te kunnen blijven bevorderen, is afstemming van maatregelen op het gebied van infrastructuur, educatie en handhaving noodzakelijk. Verkeerseducatie is een belangrijke pijler voor onze verkeersveiligheid.

Slim en Duurzaam
De snelle opeenvolging van technologische innovaties, de opkomst van nieuwe spelers op de mobiliteitsmarkt en de klimaatverandering leiden tot vernieuwing (op onderdelen) van het deelprogramma Mobiliteit. De toepassing van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen die kunnen bijdragen aan een betere leefkwaliteit worden in dit beleidsveld beschreven.

Lasten, baten en saldo

36.928

34,8 %

27.438

52,9 %

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43