Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

01.2.1

Vervoerswijzen

3.185

3.727

3.076

5.384

6.375

6.403

01.2.2

Impact op de directe omgeving

15.942

18.024

20.632

20.724

21.084

21.520

01.2.3

Slim en duurzaam

10.720

12.494

12.760

13.348

13.932

14.562

Totaal

29.847

34.244

36.468

39.456

41.391

42.485

Baten

01.2.1

Vervoerswijzen

194

0

0

0

0

0

01.2.2

Impact op de directe omgeving

21.744

27.502

27.138

27.280

27.666

28.134

01.2.3

Slim en duurzaam

666

300

300

300

300

300

Totaal

22.604

27.802

27.438

27.580

27.966

28.434

Geraamd resultaat voor bestemming

-7.244

-6.443

-9.030

-11.876

-13.425

-14.052

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

1.124

890

460

110

0

0

Totaal onttrekkingen

1.187

320

0

0

0

0

Geraamd  resultaat na bestemming

-7.180

-7.012

-9.490

-11.986

-13.425

-14.051

Financiële toelichtingen begroting 2023

Beleidsveld 1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

3.076

0

-3.076

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

750

0

-750

Bestaand beleid 2023

2.326

0

-2.326

Verschil ten opzichte van 2022

-1.401

0

1.401

Toelichting op de lasten van 2,3 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De lasten bestaan vooral uit begrote middelen voor de exploitatie van fietsenstallingen (1,9 miljoen euro).
Daarnaast hebben we hier SIF-middelen voor intensiveringen binnen het Programma Mobiliteit begroot (0,6 miljoen euro). Ook is hier de bezuinigingstaakstelling op het SIF opgenomen (-/- 1,2 miljoen euro).
Verder hebben we hier structurele middelen begroot, onder meer voor de dekking van kapitaallasten van het project Groningen Spoorzone (0,6 miljoen euro).
Overige begrote budgetten bedragen 0,4 miljoen euro, waaronder de bijdrage aan het OV-bureau (165 duizend euro.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 750 duizend euro en zetten we in voor:

  • de reguliere taken binnen het programma Mobiliteit, de bijdrage aan Groningen Bereikbaar, de dekking van maatregelen als gevolg van raads- en/of bewonersvragen en de onvoorziene knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid (600 duizend euro structureel)
  • de voorbereiding en realisatie van de fietsstallingen Binnenstad Zuid en West (150 duizend euro incidenteel)

In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
SIF-taakstelling
Het verschil in de lasten wordt onder meer  verklaard door een incidentele verhoging van de bezuinigingstaakstelling op het SIF met 1 miljoen euro. Dit leidt in deze begroting tot een incidentele lastendaling van 1 miljoen euro.
Met ingang van 2022 is een bezuinigingstaakstelling SIF afgesproken van 200 duizend euro (structureel). Deze wordt de komende jaren zoveel mogelijk ingevuld door incidentele vrijval op de SIF-budgetten. Dit geldt ook voor de incidentele taakstelling van 1 miljoen euro in 2023.

SIF-plankosten
In de begroting 2022 hebben we incidenteel middelen overgeheveld van deelprogramma 1.3 Wonen naar het deelprogramma 1.2 Mobiliteit voor de dekking van plankosten SIF. Dit betreft het begeleiden van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ring (375 duizend euro) en de planvorming voor het Stationsgebied (400 duizend euro).
In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een lastendaling van 775 duizend euro binnen dit beleidsveld.

Beheer fietsenstallingen
De lasten voor het beheer van fietsenstallingen stijgen met 0,2 miljoen euro. Dit wordt met name verklaard door een dotatie aan de voorziening onderhoud voor de fietsenstalling onder de Nieuwe Markt.  Hiervan is een meerjarenonderhoudsbegroting gereed gekomen. Daarnaast zijn incidenteel externe deskundigheidskosten begroot in 2023 en worden er meer loonkosten doorberekend aan het beheer van de fietsenstallingen, omdat er meer activiteiten worden opgevoerd.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

Beleidsveld 1.2.2 Impact op de directe omgeving

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

20.632

27.138

6.506

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

0

0

0

Bestaand beleid 2023

20.632

27.138

6.506

Verschil ten opzichte van 2022

2.608

-364

-2.972

Toelichting op de lasten van 20,6 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
Binnen het beleidsveld Impact op de directe leefomgeving zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. Het fietsparkeren vormt hierop een uitzondering, de lasten hiervan zijn begroot binnen het beleidsveld 1.2.1 Vervoerswijzen.
De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten zijn:

  • Straatparkeren (2,1 miljoen euro)
  • Exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (13,4 miljoen euro)
  • Parkeerhandhaving (3,1 miljoen euro, waarvan 2,7 miljoen euro voor handhaving op betaald parkeren en 0,4 miljoen euro voor handhaving op foutparkeren)
  • Perceptiekosten; kosten gemoeid met de heffing van parkeerbelastingen (1,4 miljoen euro)

Overige begrote middelen tellen op tot 0,6 miljoen euro waaronder SIF-middelen begroot voor verkeerseducatie en de aanpak van knelpunten verkeersveiligheid (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 27,1 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
De baten houden hoofdzakelijk verband met tariefopbrengsten uit straatparkeren (12,7 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (10,3 miljoen euro) en naheffingsaanslagen parkeren; parkeerboetes (4,0 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
In de begroting 2022 hebben we als hervorming een incidentele meeropbrengst bij het parkeerbedrijf opgenomen van 1,2 miljoen euro. In de begroting 2023 wordt deze incidentele opbrengst niet meer opgenomen. Dit leidt tot hogere lasten van 1,2 miljoen euro.

Aangezien de reguliere baten van het parkeerbedrijf in 2023 toenemen met 1,7 miljoen euro worden er ook meer lasten begroot om aan te sluiten op het begrotingskader. Hiervan kan in vergelijking met 2022 circa 800 duizend euro incidenteel extra ingezet worden voor het meerjarenbeeld.
In de begroting 2023 leidt bovenstaande tot hogere lasten van 800 duizend euro.
Tot slot zijn de meerjarenonderhoudsbegrotingen geactualiseerd en is daarnaast een voorziening getroffen voor de parkeergarage Forum. Dit leidt tot hogere lasten van ca. 300 duizend euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
De daling van de baten wordt vooral verklaard door twee effecten.
In de begroting 2022 is een incidentele verkoopopbrengst van de parkeergarage Martiniplaza taakstellend opgenomen. In de begroting 2023 wordt deze opbrengst niet meer opgenomen. Dit leidt tot lagere baten van 2 miljoen euro.  
Hiertegenover staan per saldo 1,7 miljoen euro hogere parkeeropbrengsten. Deze bestaan vooral uit hogere opbrengsten bij het straatparkeren (1 miljoen euro), onder andere door de indexering van de tarieven voor de parkeervergunningen en een toename van het aantal uitgegeven bezoekerspassen. Ook nemen de opbrengsten bij de parkeergarages toe (0,5 miljoen euro).

Beleidsveld 1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

12.760

300

-12.460

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

1.200

0

-1.200

Bestaand beleid 2023

11.560

300

-11.260

Verschil ten opzichte van 2022

-934

0

934

Toelichting op de lasten van 11,6 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
Het beleidsveld Slim en duurzaam omvat de lasten voor de overige onderdelen van het deelprogramma Mobiliteit. De belangrijkste zijn:

  • Het kapitaallastenbudget voor de gemeentelijke projecten/activa Verkeer (5,3 miljoen euro);
  • SIF-middelen voor intensiveringen binnen het Programma Mobiliteit (1,9 miljoen euro), waaronder de jaarlijkse bijdrage aan Groningen Bereikbaar (0,5 miljoen euro).  
  • SIF-middelen voor projecten (2,0 miljoen euro):
    • Uitvoeringsprogramma Binnenstad: Ruimte voor jou (1,3 miljoen euro);
    • Spaarregeling ringwegen (454 duizend euro);
    • Oosterhamrikzone (250 duizend euro).
  • Personele inzet (met name voor beleidsontwikkeling en -advies gericht op de opgaven: duurzame en slimme mobiliteit en stedelijke logistiek (2 miljoen euro);
  • Rijkssubsidie Sanering geluidsoverlast (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 0,3 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De baten bestaan uit subsidie-opbrengsten ten behoeve van sanering geluidsoverlast (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 1,2 miljoen euro en zetten we in voor:

  • het uitvoeringsprogramma bij de Mobiliteitsvisie (750 duizend euro structureel)
  • extra capaciteit bij beleidsadvies en verkeersontwerp (200 duizend euro structureel)
  • de meerkosten van de intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI) (150 duizend euro structureel)
  • het alternatief vervoer in de binnenstad (100 duizend euro incidenteel)

In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
In de begroting 2022 zijn incidenteel middelen beschikbaar voor het opstellen van een uitvoeringsprogramma bij de Mobiliteitsvisie Groningen Goed op Weg. In de begroting 2023 nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot lagere lasten van 550 duizend euro.
Ook hebben we in de begroting 2022 incidenteel middelen overgeheveld van deelprogramma 1.3 Wonen naar het deelprogramma 1.2 Mobiliteit voor de dekking plankosten SIF (planvorming voor de bruggen in de Oosterhamrikzone). In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een lastendaling van 400 duizend euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43