Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Ondermijning steviger aanpakken

We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan.

  • Het rapport 'Groningse Praktijken' (Tops en van der Torre, maart 2022) geeft een beeld van waar we staan in de aanpak van ondermijnende criminaliteit in de gemeente Groningen. We verstevigen onze inzet op de in het rapport benoemde aanbevelingen. Onze focus ligt daarbij op de thema's vastgoed, drugshandel, hennepteelt en mensenhandel;
  • We geven een stevige impuls aan de aanpak van ondermijning. We werpen barrieres op om ondermijnende criminaliteit in al haar facetten aan te pakken. Dat doen we samen met onze ketenpartners;
  • Omdat de (gevolgen) van ondermijnende criminaliteit niet stoppen bij de gemeentegrens, intensiveren we de regionale samenwerking met gemeenten in de provincie Groningen;
  • We behandelen ondermijningscasuïstiek aan de lokale casustafel ondermijning en met het Regionaal Informatie-en Expertise Centrum (RIEC);
  • We versterken de pandbrigade.

We gaan (digitale) ondermijnende criminaliteit voorkomen, danwel beëindigen.

  • We geven bewustwordingbijeenkomsten op het gebied van ondermijnende criminaliteit;
  • We voeren integriteitstoetsen uit op partijen die met de gemeente Groningen een relatie aangaan (wet Bibob).

Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners.

  • In samenwerking met onze ketenpartners geven we uitvoering aan de ambities uit het gemeentelijk Actieprogramma Mensenhandel (vastgesteld: Q1, 2022);
  • We gaan awareness en signalerend vermogen vergroten middels trainingen aan ambtenaren en andere organisaties;
  • We vergroten zicht op aard en omvang problematiek Mensenhandel d.m.v. versterken gemeentelijke informatiepositie;
  • We willen slachtoffer- en daderschap voorkomen middels weerbaarheidstraining en voorlichting;
  • We zetten een gemeentelijk barrieremodel op;
  • We organiseren minimaal 4 integrale bestuurlijke controles, met specifieke aandacht voor arbeidsuitbuiting;
  • We verrijken signaleren van uitbuiting en organiseren passende, samenhangende hulp en ondersteuning aan slachtoffers;
  • We houden toezicht op een veilige en schone seksbranche.

Digitaal veilig(er) Groningen

We hebben en houden ons eigen huis op orde.

  • Dit is onderdeel van de Agenda Digitale Veiligheid. De activiteiten worden beschreven onder paragraaf 9: bedrijfsvoering.

We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.

  • We zetten een Living Lab op voor het MKB in Groningen, waar zij van advies worden voorzien over hun cyberveiligheid;
  • We zetten preventief in met het programma Hackshield om basisschoolleerlingen weerbaar te maken tegen digitale criminaliteit;
  • We participeren in een wetenschappelijk onderzoek naar de link tussen cybercriminaliteit en (criminele) jeugdgroepen.

Maatschappelijke onrust en polarisatie

Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen.

  • We verwachten de uitkomsten van het  fenomenenonderzoek in Noord-Nederland  naar polarisatie, radicalisering, extremisme en terrorisme;
  • We blijven trainingen aanbieden op het gebied van preventie van radicalisering;
  • We blijven investeren in ons sleutelfigurennetwerk om vroegtijdig signalen over polarisatie en radicalisering te kunnen ontvangen;
  • We richten ons op het versterken van de lokale samenwerking tussen professionals uit het sociale domein en het veiligheidsdomein en het sleutelfigurennetwerk. Dit doen we door van elkaar te leren op basis van casuïstiek, het delen van dilemma's, het opdoen van nieuwe kennis en het verbinden van interventies.

Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg

Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag.

  • We bouwen met de inzet van de ketenregisseur Jeugd en Veiligheid de ketenaanpak verder uit;
  • We hebben gerichte aandacht voor veiligheid in de uitvoering van het beleidskader Positief Opgroeien;
  • We zetten de pilot Vroegsignalering en Preventie Basisschool voort en breiden deze uit;
  • We zorgen dat we onze risicojeugdoverleggen stadsbreed vormgeven en uniformeren;
  • Voortzetting van de aanpak problematische jeugdgroepen;
  • We zetten onze inzet met de intensieve jongerencoaches voort en breiden deze uit;
  • We geven aanpak vorm rondom jongeren met geharde criminele leefstijl;
  • We voeren de actiepunten uit Landelijk Actieplan Wapens en Jongeren uit, o.m. via de voorlichtingscampagne Youchoose en een wapeninleveractie;
  • We zetten onze samenwerking met scholen voort via de Beleidsgroep Veiligheid Op Scholen;
  • We organiseren kennisontwikkeling en expertise op het herkennen en communiceren met jongeren met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) die betrokken zijn bij overlast- of veiligheidssituaties;
  • We nemen actief deel aan de persoonsgerichte aanpak (PGA) onder procesregie van het Zorg en Veiligheidshuis.

Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met onbegrepen of verward gedrag én een gevaarrisico.

  • We continueren en verstevigen de inzet van de ketenregisseur Zorg en Veiligheid die landelijke, regionale en lokale zorg- en veiligheidsnetwerken verbindt;
  • We organiseren bijeenkomsten tussen veiligheid-en zorgprofessionals;
  • We werken aan mensen beter zicht laten krijgen op hun eigen herstel en zelf de regie te houden op momenten dat het mis gaat (zie deelprogramma 3.3.).

Veilige leefomgeving

Minder overlast en criminaliteit.

  • We bevorderen naleving van wet-regelgeving en bestrijden overlast door de inzet van toezicht en handhaving;
  • We intensiveren onze inzet in de noordelijke stadswijken en werken aan doorbraken om de leefbaarheid en veiligheid structureel te verbeteren;
  • We begeleiden demonstraties en grote of risicovolle evenementen en we monitoren de komst van evenementen op het hernieuwde evenemententerrein in het Stadspark;
  • We geven invulling aan de actielijn veilig en prettig samenleven binnen de wijkvernieuwing;
  • We monitoren de overlast in de binnenstad en in het bijzonder te noemen de Gele Loper, brengen notoire overlastveroorzakers in beeld voor een plan van aanpak voor het verminderen van de overlast. De inzet van maatregelen zoals een persoonsgerichte aanpak (pga) en gebiedsverboden is onderdeel van de aanpak. We gebruiken cameratoezicht daarvoor mede als ondersteunend middel.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, cyber-, crisisbestrijding en gevolgbestrijding.

  • We investeren in en werken nauw samen met Veiligheidsregio Groningen;
  • We voeren, in samenspraak met Veiligheidsregio Groningen, oefeningen uit met de focus op actuele bedreigingen;
  • We bereiden onze crisisorganisatie voor op diverse nieuwe crises bijvoorbeeld cybercrisis, klimaatcrisis, pandemische crisis en crises in het sociale domein.
  • We ontwikkelen met de Veiligheidsregio cybercrisismanagement dat zich richt op het versterken van het vermogen om organisatiebrede en maatschappelijke gevolgen van cybercrisis zoveel mogelijk te beperken.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

2

4

4

4

Toelichting prestatie indicatoren

Veiligheid is complex en er zijn veel partners bij betrokken. De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen en bestaat uit een actie- en interventiegerichte aanpak. Integrale handhavingsacties spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. We vergroten met de integrale acties waarbij we bedrijven controleren ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. De integrale controles worden in samenwerking uitgevoerd door gemeente, politie, belastingdienst en inspectie sociale zaken & werkgelegenheid.  

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43