Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

02.2

Veiligheid

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

02.2.1

Ondermijning

178

268

1.269

1.269

1.084

1.084

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

226

505

382

382

382

382

02.2.4

Veiligheid en Zorg

1.678

1.840

2.694

2.864

2.864

2.864

02.2.5

Veilige leefomgeving

5.977

7.665

8.985

9.041

9.573

10.051

02.2.6

Crisisbeheersing en brandveiligheid

20.596

20.882

21.705

21.575

20.805

21.192

Totaal

28.655

31.161

35.035

35.130

34.708

35.573

Baten

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

109

0

0

0

0

0

02.2.4

Veiligheid en Zorg

564

531

791

791

791

791

02.2.5

Veilige leefomgeving

3.061

2.774

2.954

2.983

2.983

2.983

02.2.6

Crisisbeheersing en brandveiligheid

0

17

17

17

17

17

Totaal

3.733

3.322

3.762

3.791

3.791

3.791

Geraamd resultaat voor bestemming

-24.922

-27.839

-31.273

-31.339

-30.917

-31.782

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Geraamd  resultaat na bestemming

-24.922

-27.839

-31.273

-31.339

-30.917

-31.781

Financiële toelichtingen begroting 2023

2.2.1 Ondermijning

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

1.269

0

-1.269

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

850

0

-850

Bestaand beleid 2023

419

0

-419

Verschil ten opzichte van 2022

151

0

-151

Toelichting op de lasten van 0,4 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
We begroten hier middelen voor de aanpak van de georganiseerde criminaliteit, mensenhandel, prostitutie, hennepteelt en drugshandel (0,4 miljoen euro). Waaronder middelen voor het experiment gesloten coffeeshopketen (0,2 miljoen euro).

Toelichting op de baten  (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 850 duizend euro en zetten we in voor de aanpak van ondermijning (850 duizend euro structureel).
In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

382

0

-382

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

45

0

-45

Bestaand beleid 2023

337

0

-337

Verschil ten opzichte van 2022

-168

0

168

Toelichting op de lasten van 0,3 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
De begrote lasten bestaan vooral uit middelen voor het cameratoezicht (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de baten  (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 45 duizend euro en zetten we in voor de exploitatie van het huidige cameratoezicht (45 duizend euro structureel).
In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

2.2.4 Veiligheid en zorg

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

2.694

791

-1.903

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

410

260

-150

Bestaand beleid 2023

2.284

531

-1.753

Verschil ten opzichte van 2022

444

0

-444

Toelichting op de lasten van 2,3 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De lasten bestaan vooral uit begrote middelen voor het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (1,4 miljoen euro).
Daarnaast is 0,8 miljoen euro gereserveerd voor jeugd en veiligheid, onder meer voor de top-X aanpak. Deze aanpak is gericht op jongerenmet een hardnekkige criminele leefstijl en ernstige problematiek(0,4 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 0,5 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
De baten bestaan uit begrote bijdragen van gemeenten voor het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (0,5 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 410 duizend euro en zetten we in voor het versterken van de aanpak Jeugd en veiligheid en procesregie bij personen met onbegrepen gedrag (410 duizend euro structureel).
Een deel van deze kosten kunnen we structureel dekken met rijksmiddelen voor preventie met gezag (160 duizend euro).
In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
De lastenstijging wordt met name veroorzaakt door de extra beschikbare middelen voor de ontwikkeling van de top-X aanpak (380 duizend euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

2.2.5 Veilige leefomgeving

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

8.985

2.954

-6.031

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

1.000

0

-1.000

Bestaand beleid 2023

7.985

2.954

-5.031

Verschil ten opzichte van 2022

320

180

-140

Toelichting op de lasten van 8,0 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De lasten bestaan onder meer uit begrote middelen voor Toezicht en Handhaving in de openbare ruimte (2,4 miljoen euro) waaronder middelen voor de aanpak van misstanden in de verhuursector (0,4 miljoen euro).  Dit betreft met name personele inzet.
Daarnaast zijn hier de middelen voor de personele kosten van Openbare Orde & Veiligheid begroot (1,8 miljoen euro).
Ook bevat dit beleidsveld de middelen voor handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften (1,8 miljoen euro). Ook dit betreft met name de inzet van personeel.
Verder bestaan de lasten uit middelen voor de heffing van precariobelasting (0,8 miljoen euro) en reclamedragend straatmeubilair (0,5 miljoen euro).
Overige budgetten bedragen 0,7 miljoen euro, waaronder middelen voor de bestrijding van woninginbraken (0,4 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 3 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De baten bestaan vooral uit begrote opbrengsten uit reclamedragend straatmeubilair (1,2 miljoen euro) en geheven precariobelasting (1,4 miljoen euro). Diverse verwachte legesopbrengsten bedragen 0,2 miljoen euro.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 1 miljoen euro en zetten we onder meer in voor de leefbaarheid en veiligheid als onderdeel van de aanpak in kwetsbare wijken (900 duizend euro structureel).
Een deel van deze kosten verwachten we structureel te kunnen dekken met rijksmiddelen voor preventie met gezag (100 duizend euro).Het Ministerie van Justitie en Veiligheid geeft in december bericht over de hoogte van de toekenning voor onze aanvraag. Deze dekking is opgenomen binnen het beleidsveld 2.2.4 Veiligheid en zorg.
Ook zetten we middelen in voor oud- en nieuw activiteiten in de wijken en dorpen (100 duizend euro structureel).
In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
De hogere lasten worden vooral verklaard door een capaciteitsuitbreiding bij Openbare Orde & Veiligheid (0,2 miljoen euro).
Daarnaast is bij de vergunningverlening voor precario capaciteitsuitbreiding nodig om een hoger aantal aanvragen voor gebruik van gemeentegrond wegens bouwactiviteiten te kunnen verwerken. Dit leidt tot hogere lasten van 0,1 miljoen euro. Hierop is in de begroting ook de raming van de precario-opbrengsten verhoogd.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

2.2.6 Cisisbeheersing en brandveiligheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

21.705

17

-21.688

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

0

0

0

Bestaand beleid 2023

21.705

17

-21.688

Verschil ten opzichte van 2022

824

0

-824

Toelichting op de lasten van 21,7 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
In deze begroting nemen we de bijdrage op aan de Veiligheidsregio Groningen (VRG) van in totaal 21,7 miljoen euro. Van deze bijdrage is het grootste deel ad 19,6 miljoen euro bestemd voor de brandweerzorg en risicobeheersing. Daarnaast zijn er bedragen beschikbaar voor de regionale ondersteuning van de gemeentelijke kolom (0,5 miljoen euro), GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio) (0,2 miljoen euro) en rampenbestrijding en crisisbeheersing (0,3 miljoen euro).
Daarnaast zit in het genoemde totaalbedrag ook een tijdelijke extra gemeentelijke bijdrage van 1,1 miljoen euro begrepen. Deze geldt gedurende de periode 2020 tot en met 2024, voor het aanzuiveren van de negatieve algemene reserve van de VRG. Deze is ontstaan doordat de VRG een voorziening heeft getroffen voor het opvangen van toekomstige kosten van functioneel leeftijdsontslag.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
De toename van de bijdrage aan de Veiligheidsregio Groningen zorgt voor een lastenstijging van in totaal 824 duizend euro. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de nacalculatie van de loon- en prijsindexatie over de jaren 2021 en 2022, de gewijzigde OOV-sleutel en de indexering van de (meerjaren)begroting op basis van de loon- en prijsontwikkelingen. Tot slot leiden niet-beïnvloedbare ontwikkelingen op het gebied van huisvesting en informatieveiligheid tot een aanvullende bijdrage.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43