Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Werk en activering

(Regionaal) arbeidsmarktbeleid

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goed (betaalde) baan ontstaat.
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
  • WerkInZicht is het samenwerkingsverband van gemeenten, UWV, leer-ontwikkelbedrijven en de Provincie Groningen waarin wordt gewerkt aan een arbeidsmarkt waarin iedereen welkom is en die bijdraagt aan het vergroten van de wendbaarheid en weerbaarheid van mensen. Door het organiseren en aanbieden van opleidings- en scholingstrajecten, mede in samenwerking met onderwijsinstellingen, brengen we vraag en aanbod van werk bij elkaar, zodat mensen zich ontwikkelen en goed werk krijgen. Daarbij hebben we ook aandacht voor om- en bijscholing van werkenden. We stimuleren de ontwikkeling van kennis en vakmanschap. Ook richten we ons steeds meer op de ontwikkeling van vaardigheden en competenties van werkenden en werkzoekenden en raden werkgevers aan om (in verband met de krappe arbeidsmarkt) op een andere wijze personeel te zoeken.
  • Strategische partnerschappen aangaan in de regio met werkgevers met als doel sociale impact realiseren;
  • Activiteiten en organiseren van opleidingstrajecten, opleiding richting kansrijk beroepen, praktijkleren, uitbreiden van kansrijk beroep en kansrijk opleiden (voorheen 1000-banenplan), online opleiden onlinebanenmarkten, jobhunting, jobcoaching;
  • Events en marketingactiviteiten organiseren voor het aanjagen van ontwikkelingskansen bij inwoners en werkgevers;
  • Jongeren: blijvende inzet op sluitende aanpak jongeren Praktijkonderwijs (Pro) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (Vso) en MBO bijvoorbeeld via route arbeid/route entree;
  • Regelen banen via social return en afspraakbanen;
  • Talentperron helpt en ondersteunt iedereen die zich wil oriënteren op werk, scholing of ontwikkeling;
  • RMT inzet van werkloosheid naar werk en van werk naar werk;
  • Optimaal inzetten van de sociale ontwikkelinfrastructuur voor inwoners,
  • Inzetten op samenwerking met O&O fondsen en brancheorganisaties voor overstap van sector naar sector met behulp van Scholingsalliantie Noord;
  • Benutting van NPG, Regio Deal, Dichterbij dan je Denkt, JTF voor scholing, onder andere in de energietransitie.

Werk

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.
  • We gaan door met het Werk- en Ontwikkelprogramma 2022-2025. We investeren in inwoners die een steuntje in de rug nodig hebben om weer aan het werk te komen of aan het werk te blijven. We zetten in op intensieve begeleiding en coaching door breed inzetbare coaches;
  • We willen dat onze dienstverlening nabij, laagdrempelig en toegankelijk is voor inwoners. Daarom organiseren we onze dienstverlening  dichter bij onze inwoners in de wijken. Met het aanstellen van gebiedsverbinders zetten we hierin de eerste stappen;
  • We zetten in op het voorkomen dat mensen in de bijstand komen door mensen met een WW-uitkering ism het UWV in beeld te krijgen en te zorgen voor de juiste begeleiding naar werk;
  • We experimenteren of we loonkostensubsidie breder kunnen inzetten voor onze doelgroep via de pilot loonkostensubsidie;
  • Inzet op ontwikkeling en uitstroom van inwoners in een uitkeringssituatie door middel van bijvoorbeeld, scholing, praktijkleren, jobcoaching of jobhunting;
  • We experimenteren met vernieuwende manieren om mensen aan het werk te helpen;
  • We ontwikkelen meer basisbanen voor mensen die regulier niet aan het werk komen;
  • We helpen mensen op weg naar zelfstandig ondernemerschap en bieden ondersteuning aan zelfstandigen via de BBZ als dat nodig is;
  • Vanuit het accountteam worden de behoeften van werkgevers en kandidaten meer vanuit de gebieden in beeld worden gebracht zodat meer maatwerk kan worden geleverd. Jobhunting en intensivering van individuele trajecten worden vaker ingezet.
  • Gezien de krapte op de arbeidsmarkt richten we ons op nieuwe vormen van werving en selectie.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie;
  • Personen met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
  • Via de gebiedsgerichte aanpak in de wijken en dorpen gaan we met de breed inzetbare coaches onze inwoners ondersteunen in hun ontwikkeling naar werk, participatie of re-integratie;
  • Mensen voor wie regulier werk nog een stap te ver is kunnen een activerings-, re-integratie- of opleidingstraject volgen, afhankelijk van ieders mogelijkheden.  Zoals: sociale activering (GON), maatschappelijke participatie, vrijwilligerswerk, een Participatiebaan, een Basisbaan, opleidingstraject BBL/BOL, enz.;
  • We zetten in op een hoogst haalbaar traject dat past bij het niveau en mogelijkheden op basis van maatwerk gebaseerd op gelijkwaardigheid en vertrouwen;
  • We onderzoeken de ontwikkelmogelijkheden en leggen deze vast in een ontwikkelplan, waarbij aandacht is voor meerdere bijkomende aspecten;
  • De inzet van een brede coach zorgt voor 1 aanspreekpunt en continuïteit in de begeleiding voor het houden van contact en het begeleiden van inwoners bij hun ontwikkeling;
  • De teams zullen inwoners in de gebieden bedienen waaronder jongeren, langdurig werkzoekenden en statushouders;
  • Via loonkostensubsidie LKS helpen we mensen uit het doelgroepregister aan een afspraakbaan, via Thuisin050 begeleiden we statushouders bij hun ontwikkeling (naar werk) dan wel ontzorgen we financieel, het detacheringsteam sluiten we zoveel mogelijk aan bij het gebiedsgerichte werken.

Iederz:

  • We zetten in het op het behalen van het quotum nieuw beschut;
  • 2023 staat in het teken van de verhuizing naar de nieuwbouwlocatie;
  • We gaan verder met de uitvoering van de visie van Iederz en met de verdere doorontwikkeling.

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.
  • Voortzetting verstrekken uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ, waarbij we steeds meer werken vanuit stress-sensitieve dienstverlening;
  • Voortzetting verstrekken minima- en armoederegeling met speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen);
  • Actief tegengaan van niet-gebruik van minimaregelingen;
  • Vervroegen referteperiode van de individuele inkomenstoeslag van 5 naar 2 jaar;
  • Vervroegen kwijtschelding afvalstoffenheffing van 3 naar 2 jaar;
  • Aanpakken van energiearmoede door verduurzaming (zie ook energieprogramma).

Integraal armoedebeleid

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
  • Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
  • Voortzetten financiering breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op noodhulp, ondersteuning en talentontwikkeling (waaronder sport en cultuur voor alle leeftijden), zowel gemeentebreed als op gebiedsniveau;
  • Pilot langjarig investeren met maatwerkaanpak om zo doorbraken te realiseren.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
  • We voeren onder andere voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten uit die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties. Daarnaast geven we vorm aan de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij we bij signalen van bijvoorbeeld betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod doen aan inwoners;
  • We bieden (integrale) schuldhulpverlening aan huishoudens met (problematische) schulden, dit doen we door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling, sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind. We zetten in op het bieden van een adempauze voor mensen die al schulden hebben door een pauzeknop te introduceren. Ook zetten we in op het verkorten van budgetbeheertrajecten door de inzet van saneringskredieten en (indien nodig) het doorbraakfonds. Tot slot richten we ons op het leveren van nazorg zo lang als nodig;
  • We gaan de samenwerking met maatschappelijke partners verbeteren door meer aanwezig te zijn in de wijken en dorpen.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

1. Werk en activering

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

  • Een regulier betaalde baan

937

1.200

1.000

900

  • Een opleiding

-

185

200

120

Aantal plaatsing met betrekking tot.:

  • Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio

1.011

750

750

750

  • Een afspraakbaan

3.469

3.728

3.565

4.127

  • Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet)

94

119

152

165

% Inwoners (met uitkering) dat via het traject Kansen in Kaart in beeld is

82%

89%

92%

92%

2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand):

  • Totaal aantal personen met een bijstandsuitkering

10.127

9.424

Afname

Afname

  • Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid

350

163

Toename

Toename

  • Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar)

-

-

Afname

Afname

Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen

9.774

7.084

Toename

Toename

Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening

3.264

3.384

Toename

Toename

Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen

84%

77%

84%

80%

Toelichting prestatie indicatoren

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar een reguliere betaalde baan en een opleiding : in 2019 en 2020 betrof de cijfers van de oude gemeente Groningen, zonder Haren en Ten Boer.

Aantal plaatsing met betrekking tot een afspraakbaan : Het gaat om regionale cijfers bij de aantallen afspraakbaan.

Aantal plaatsing met betrekking tot een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet) : Het beoogde cijfer voor Nieuw Beschut is gebaseerd op een door het Rijk vastgesteld quotum.

Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de P-wet waarvan aantal (of %) met bijstand dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig afhankelijke situatie (>=jaar): het gaat hier om een nieuwe indicator.

Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen: we streven naar een toename om het niet-gebruik van regelingen tegen te gaan.

Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende schuldhulpverlening : we streven naar een toename omdat we, naast de autonome groei, meer inwoners in financiële problemen vroegtijdig willen bereiken om hen de noodzakelijke schuldhulptrajecten te bieden. We hopen echter dat er op de langere termijn door onder andere meer inzet op preventie en vroegsignalering en succesvolle afronding van schuldhulptrajecten, er sprake zal zijn van een afname.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43