Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit.

  • Uitvoeren van de onderdelen van de uitvoeringsagenda’s Maatschappelijk Akkoord voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.

OAB & VVE
Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in.

  • Organiseren van passend aanbod voor- en vroegschoolse educatie.

Verlengde schooldag
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in.

  • Aanbieden van extra aanbod naast het reguliere onderwijs-curriculum.

Volwasseneneducatie
Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen).

  • Organiseren van aanbod voor volwasseneneducatie.
  • Bieden van aanbod in de taalhuizen voor lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden.

Onderwijshuisvesting
Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden.

  • Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan (IHP)

Bewegingsonderwijs
De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig.

  • Zorgen voor voldoende en goede gym-accommodaties voor het volgen van bewegingsonderwijs.

2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig schoolverlaten
Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma.

  • Uitvoeren taken ten aanzien van toezicht en handhaving leerplicht.
  • Uitvoeren taken regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs
Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is.

  • Uitvoeren activiteiten uitvoeringsplan conform planning

Leerlingenvervoer
Alle kinderen hebben toegang tot een goed bij hen passende school.

  • Zorgen voor voldoende kwalitatief goed leerlingenvervoer.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:

  • % doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

-

-

>75%

>80%

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 8

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 8

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

Overige indicatoren

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE
(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

93%

94%

Toename

Toename

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

0

6

17

21

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

655

651

-

-

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

81,8%

88%

Toename

Gelijk/ Toename

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

877

770

800

800

  • aantal nieuwe deelnemers hiervan

350

320

400

400

Toelichting prestatie indicatoren

Prestaties in het primair onderwijs 2021
De leerwinst van de doelgroepkinderen in groep 2 betreft de gegevens van 10 leerlingen. De resultaten moeten dan ook met de nodige voorzichtigheid bekeken worden.
De resultaten in groep 4 en 8 in 2021 geven aan dat de leerlingen gemiddeld hoger scoren op begrijpend lezen en rekenen dan het landelijk gemiddelde.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43