Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

We vinden het van groot belang dat kinderen en jongeren optimale kansen geboden worden om op een positieve wijze op te groeien. We willen hen daarom de mogelijkheden bieden om de hiervoor benodigde vaardigheden in het leven eigen te kunnen maken. Zodat onze jeugd zich kan ontwikkelen tot perspectiefrijke, participerende en verantwoordelijke volwassenen. Hiervoor is het cruciaal dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien binnen een pedagogisch gezonde, stimulerende en veilige omgeving. Een omgeving die ruimte biedt om de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen, waar iedereen zich kan ontplooien en gewaardeerd voelt.
Samen met onze partners in onderwijs en opvang zetten we ons daarom in om het onderwijs in Groningen blijvend te vernieuwen en te verbeteren om zo een uitstekend leerklimaat voor onze kinderen en jongeren te realiseren. Dit betekent dat we extra blijven investeren in ons aanbod voor het jonge kind, op de verlengde schooldag, op de inzet van brugfunctionarissen, op de aanpak van laaggeletterdheid bij jongeren en volwassenen, en op goede en duurzame schoolgebouwen die een centrale rol in de wijk vervullen. We investeren hiermee gericht om zo meer kansengelijkheid te realiseren.

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

  • Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs;
  • Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
  • Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

Effect indicator(en)

Behaald
2018

Behaald
2020

Beoogd
2022

Beoogd
2024

% Doelgroepkinderen VVE

12%

12%

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde *

Groningen -
landelijk -

Groningen 214,4
landelijk 207,0

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde *

Groningen -
landelijk -

Groningen 277,7
landelijke 274,0

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO-diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

% Voortijdig schoolverlaters (VSV)

2,4%

2,0%

Afname

Afname

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

73%

81%

Toename

Toename

Toelichting effectindicatoren

Gemiddelde score taaltoets en rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde
Met ingang van 2020 worden scores voor begrijpend lezen en rekenen op een andere wijze vastgesteld. Vergelijking met scores in eerdere jaren is daardoor niet goed mogelijk. Bovenstaande indicator vergelijkt daarom de Groninger scores met de landelijke scores.

% Doelgroepkinderen VVE
% Doelgroepkinderen VVE betreft geen effectindicator, maar nemen we op om inzicht te geven in de relatieve omvang van de doelgroep.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Onderwijs bestaat uit twee overkoepelende beleidsvelden, die beide een aantal specifieke beleidsonderdelen kennen.

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie

Binnen het Maatschappelijk Akkoord werken we samen met de kinderopvang en de schoolbesturen aan minder onderwijssegregatie, meer sociale inclusie en meer gelijke kansen, vanuit de integrale benadering van drie leefwerelden: thuis, school en vrije tijd/wijk. Voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs is een uitvoeringsagenda ontwikkeld. Specifieke aandacht binnen dit beleidsveld is er voor de doorontwikkeling van de brugfunctionaris en voor het in gezamenlijkheid uitwerken van initiatieven voor huiswerkondersteuning voor kinderen met minder financiële kansen.


OAB & VVE

In het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) neemt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) een belangrijke plaats in. VVE is erop gericht om peuters en kleuters met een risico op onderwijsachterstand zo goed mogelijk toe te rusten voor de ‘start’ in groep 3 van de basisschool. Dit gebeurt in de voorschoolse periode (van 2,5 tot 4 jaar) en in de vroegschoolse periode (groep 1 en 2 van de basisschool). Daarnaast zet de gemeente in op aanvullende activiteiten gericht op het voorkomen en terugdringen van onderwijsachterstanden in de groepen 3 tot en met 8.


Verlengde Schooldag / rijke schooldag
Binnen de verlengde schooldag richten we ons op brede sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling door binnen en buiten de bestaande schooltijden meer werk te maken van bewegen, gezonde voeding, natuureducatie, wetenschap & techniek, cultuureducatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en beroepsleven.


Volwasseneneducatie

Laaggeletterdheid is een groeiend probleem, ook onder volwassenen. Daarom werken we verder aan de aanpak van laaggeletterdheid onder andere met taalhuizen en bibliotheken in onze wijken en dorpen.

Met ons beleid richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB). De gemeente Groningen verzorgt als contactgemeente de inkoop van educatie en coördineert het regionale educatiebeleid.

Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)

De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De scholen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Samen met de schoolbesturen is het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) opgesteld met de titel “Gro-UP, scholenplan gemeente Groningen”. Gro-Up geeft inzicht in de maatregelen die nodig zijn om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvestingsportefeuille en de omvang van de daarvoor benodigde investeringen. Concreet voor de eerste vier jaar, met een doorkijk voor de jaren daarna. In de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs staat de procedure beschreven voor het opstellen en betalen van het programma onderwijshuisvesting. In de beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs is vastgelegd hoeveel klokuren bewegingsonderwijs door de gemeente worden bekostigd en welke voorzieningen voor het onderhoud van gymlokalen voor bekostiging door de gemeente in aanmerkingen komen.


2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig Schoolverlaten

Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaters (VSV) uit. Per 1 januari 2019 is de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’ in werking getreden. De wet beoogt dat alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie optimaal worden ondersteund bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding) dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk. Deze wet betekende een uitbreiding van de doelgroep en de opdracht van het RMC.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs
Het
Thuiszitterspact 2.0 Groningen 2021-2024 vormt het kader voor een integrale aanpak van de aansluiting jeugdhulp en onderwijs . Het betreft een gezamenlijke aanpak van de samenwerkingsverbanden Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs in de stad Groningen, het Middelbaar Beroeps Onderwijs, WIJ Groningen, GGD Groningen en de gemeente Groningen. Centrale doelstelling is het aantal voortijdig schoolverlaters en thuiszitters terug te dringen.

Leerlingenvervoer
Het aanbieden van leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is een van de wettelijke onderwijstaken van de gemeente.

Lasten, baten en saldo

42.371

5,9 %

13.811

5,9 %

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43