Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen

Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen

In de afgelopen jaren heeft Covid-19 een belangrijke rol gespeeld in de dagelijkse praktijk van onderwijs en opvang. Het is van invloed geweest op ontwikkeling van alle kinderen en heeft ook geleid tot leer- en ontwikkelingsachterstanden bij een deel van hen. Het Rijk heeft daarom het Nationaal Programma Onderwijs opgesteld. Een programma waarbij met name het onderwijs zelf veel geld ontvangt om de eventuele achterstanden bij leerlingen weg te werken. Maar ook de gemeente heeft een substantieel bedrag ontvangen om aanvullende maatregelen voor, met en rondom het onderwijs te nemen. Deze aanpak hebben we vastgelegd in “De tijd zal het leren, het herstelprogramma onderwijs Gemeente Groningen” en het bijbehorende uitvoeringsplan.

Een andere onvoorziene ontwikkeling is de oorlog in Oekraïne. Deze oorlog heeft een aanzienlijke groep ontheemden naar Nederland en naar Groningen gebracht. Samen met het onderwijsveld hebben we het onderwijs voor de Oekraïense kinderen georganiseerd. Deze onverwachte situatie heeft aangetoond dat het investeren in een goede relatie tussen onderwijs en gemeente de basis vormt om tal van uitdagingen waar we samen voor staan, ook samen te kunnen aanpakken.

Dit geldt namelijk ook voor de voortgang van alle andere relevante ontwikkelingen.
Wat betreft het creëren van gelijke kansen worden veel activiteiten verder doorontwikkeld. Zo blijven we intensief inzetten op de voor- en vroegschoolse educatie, zowel op kwaliteit als bereik van de doelgroep. In het oog springend is de uitrol van de verlengde schooldag. Het aantal pilots breidt gestaag uit en de inhoud krijgt steeds verder vorm. Ook met betrekking tot het Maatschappelijk Akkoord blijven we relevante stappen zetten. Met dit akkoord hebben wij de ambitie om maatschappelijke kwesties samen met partners in onderwijs en kinderopvang op te pakken; het betreft het tegengaan van segregatie en het bevorderen van sociale inclusie. Op de conferentie van september 2022 hebben wij met lezingen en workshops over allerlei thema’s die te maken hebben met kansengelijkheid veel betrokken leerkrachten bereikt. En we blijven intensief investeren in de functie van de brugfunctionaris, een onmisbare spil tussen onderwijs en gezinnen die een extra steun in de rug binnen onze complexe maatschappij nodig hebben.
Daarom ook investeren we langjarig in goede en duurzame schoolgebouwen die een centrale rol in de wijk vervullen. Hiertoe is het traject actualisatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) inmiddels in gang gezet.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43