Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen
In 2022 is de nieuwe raad van start gegaan en is samen met de gemeentelijke organisatie een uitgebreid introductieprogramma aan de raad aangeboden. Voor de zomer is er vanwege de renovatie van het stadhuis nog op diverse plekken vergaderd, is er afscheid genomen van de oude raad, is er een nieuwe raad geïnstalleerd en ook een nieuw college van B&W. Diverse commissies zijn benoemd en van start gegaan, zoals de agendacommissie en het audit committee. De raadsleden en fractiewoordvoerders hebben laptops, iPads dan wel iPhones tot hun beschikking gekregen.
In de eerste helft van 2022 heeft eenzelfde aantal mensen zich tot de ombudsman gewend als in de eerste helft van 2021. Wel stelde daarvan een kleiner aantal een kwestie over de gemeente Groningen aan de orde. Over het Noordelijk Belastingkantoor en WIJ was een stijging waarneembaar, evenals over organisaties waarvoor ombudsman Groningen niet bevoegd is (zoals Belastingdienst, politie, andere gemeenten). Deze laatsten, die iets minder dan de helft van het totale aantal uitmaakten, zijn zo goed mogelijk verwezen naar de juiste instantie.
Begin augustus is het bureau van de ombudsman verhuisd naar een nieuwe locatie. Daardoor kan nu weer op de eigen locatie spreekuur gehouden worden.
De voortgang lopende jaar en relevante ontwikkeling van Wijkvernieuwing en Wijkontwikkeling staat omschreven in Paragraaf 1: Wijkontwikkeling en Wijkvernieuwing: