Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

College, Gemeenteraad en Griffie

Verdere implementatie van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen.

  • Adequate, proactieve ondersteuning en advisering organiseren van de betreffende vakcommissies, verordeningen voorbereiden.

Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren.

  • (Door)ontwikkelen en verbeteren van de werkprocessen, -methoden (Raadsinformatiesysteem) en griffievaardigheden m.b.v. opleiding en specialisatie.

Ombudsman

Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt.

Het kan ook betekenen dat de gang van zaken door de ombudsman onderzocht wordt. De uitkomst van het onderzoek kan vergezeld gaan van een oordeel, advies of aanbeveling. Waarbij een ander belangrijk doel is dat de organisatie kan leren van de aangebrachte en behandelde zaken.

  • Mensen te woord staan (mondeling of schriftelijk) die zich tot de ombudsman richten;
  • Verwijzen naar de juiste instantie als de ombudsman niet bevoegd is;
  • Interveniëren bij vastgelopen contact of spoedeisende/urgente kwesties;
  • Onderzoeken naar aanleiding van uitingen van onvrede:
  • Informeren van de betrokken organisatie en de verzoeker hierover;
  • Rapporteren aan gemeenteraad, betrokken organisatie en burgers;
  • Bijhouden van de website met recent afgeronde onderzoeken en interventies.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Beoogd
2024

Zie jaarverslag ombudsman 2021

Wordt vermeld in jaarverslag ombudsman 2021

Geen doelstelling/afhankelijk van instroom

Geen doelstelling/afhankelijk van instroom

Toelichting prestatie indicatoren

Ombudsman: Over de inhoud en de aantallen binnengekomen klachten en behandelde dossiers rapporteert de ombudsman jaarlijks (artikel 81u Gemeentewet) aan de gemeenteraad. Zie daarvoor de jaarverslagen.
De ombudsman streeft geen aantallen na, vandaar dat er geen prestatie indicator is opgenomen. De instroom is afhankelijk van het handelen van de gemeente, stichting WIJ, NBK, GGD, Beschermd Wonen & Opvang en van de inwoners en andere betrokkenen bij het handelen van deze organisaties.   

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43