Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.2

College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

04.2.1

College, gemeenteraad en griffie

14.224

5.381

11.283

15.436

16.903

18.242

04.2.2

Wijkontwikkeling

3.830

4.040

3.534

3.602

3.663

3.693

04.2.3

Wijkvernieuwing

9.521

12.731

16.000

14.538

14.038

14.038

Totaal

27.574

22.152

30.817

33.576

34.603

35.972

Baten

04.2.1

College, gemeenteraad en griffie

2.969

1.500

2.620

2.240

2.240

2.240

04.2.2

Wijkontwikkeling

117

100

100

100

100

100

04.2.3

Wijkvernieuwing

11.374

8.275

7.730

6.650

6.650

6.650

Totaal

14.460

9.875

10.450

8.990

8.990

8.990

Geraamd resultaat voor bestemming

-13.114

-12.277

-20.367

-24.586

-25.613

-26.982

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

8.013

11.953

22.309

40.040

53.039

12.807

Totaal onttrekkingen

67.249

15.566

17.146

17.383

8.584

18.690

Geraamd  resultaat na bestemming

46.122

-8.664

-25.530

-47.243

-70.068

-21.099

Financiële toelichtingen begroting 2023

4.2.1 College en Raad

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

11.283

2.620

-8.663

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

-1.623

1.120

2.743

Bestaand beleid 2023

12.906

1.500

-11.406

Verschil ten opzichte van 2022

7.525

0

-7.525

Toelichting op de lasten van 12,9 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
Dit beleidsveld bevat onder meer de begrote middelen voor de Raad en Griffie (3,1 miljoen euro). Ook zijn hier de lasten voor het College van B&W inclusief de ondersteuning begroot (2,5 miljoen euro). De inzet en ondersteuning van de ombudsman bedraagt 0,4 miljoen euro.
Voor deelname aan diverse samenwerkingsverbanden is 1,4 miljoen euro beschikbaar. Voor organisatieontwikkeling en innovatie begroten we hier 1,4 miljoen euro en zetten we 0,8 miljoen euro in voor het Young Professional Programma.
Om de effecten van de verzelfstandiging van de GGD op te vangen begroten we 0,5 miljoen euro. Overige organisatiekosten bedragen 0,4 miljoen euro.

Een tweede deel van de begrote lasten betreft de zgn. concernposten. Dit zijn begrotingsposten die nog niet direct naar een beleidsveld kunnen worden overgeheveld. Deze worden eerst op dit beleidsveld begroot.
Het saldo van de nog te realiseren bezuinigingen is -/- 4,37 miljoen euro (negatieve last).
Verder zijn hier de lasten begroot in verband met de actualisatie van de nominale compensatie op basis van de augustusraming van het CPB (6,6 miljoen euro).
Overige lasten tellen op tot een bedrag van 0,2 miljoen euro.

Toelichting op de baten van 1,5 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
Aan nog te realiseren bezuinigingen is een taakstelling van 1,5 miljoen euro in de begroting opgenomen met betrekking tot het binnenhalen van subsidies.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
Intensiveringen
De intensiveringen bedragen per saldo -/-1,4 miljoen euro en zetten we in voor:

  • een permanente vertegenwoordiging in Den Haag (100 duizend euro structureel)
  • de organisatie van het VNG-congres 2023 in Groningen (150 duizend euro incidenteel)
  • de uitbreiding van het college en ondersteuning (165 duizend euro)
  • duurzame inzetbaarheid van oudere medewerkers (542 duizend euro structureel)
  • compensatie van het tekort als gevolg van de stijgende kosten van ICT-voorzieningen (-/- 470 duizend euro structureel)
  • het schrappen van de taakstelling op de organisatorische inrichting (3 miljoen structureel); een deel hiervan lossen we op met het beschikbare budget voor weglek bij tarieven (1,11 miljoen euro structureel).
  • extra middelen voor energiebesparing (1 miljoen euro incidenteel).

Dekkingsbronnen
Om de opgaven in deze begroting te kunnen dekken houden we onder meer rekening met een deel van het verwachte rekeningresultaat 2022 (5 miljoen euro).
Daarnaast zijn hier rijksmiddelen begroot ter dekking van opgaven op het gebied van armoede en schulden (1,12 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Nominale compensatie, hogere lasten van 8,7 miljoen euro
In de begroting 2023 is de nominale compensatie verwerkt in het financieel meerjarenbeeld. De hogere lasten ontstaan door de negatieve nacalculatie die in 2022 is verwerkt over eerdere jaren (2,1 miljoen euro).
Daarnaast leidt de actualisatie van de nominale compensatie op basis van de augustusraming van het CPB tot een nadeel van ruim 6,6 miljoen euro vanaf 2023.

Hervormingen, lagere lasten van 1,1 miljoen euro
De lasten zijn op basis van eerdere besluitvorming door de raad met 1,1 miljoen euro verlaagd door een verlaging van het frictiebudget hervormingen met 543 duizend euro, een verlaging van het weglekbudget tarieven met 66 duizend euro en een verhoging van de taakstelling organisatorische inrichting met 500 duizend euro (negatieve last).

Reservemutaties
Het kabinet heeft aangegeven om nader te bezien of het wenselijk is om het accres van het Gemeentefonds stabieler te maken. Het kabinet heeft daarom het voorstel aan de VNG gedaan om het volumedeel van het accres voor 2022–2025 vast te zetten. De VNG heeft met dit voorstel ingestemd en het kabinet een aantal aandachtspunten meegegeven. Door deze afspraak kan onze behoedzaamheidsraming in het gemeentefonds vervallen. Voor 2023 gaat het om 7,1 miljoen euro, verantwoord als baten op deelprogramma 4.3. Daarvan wordt 1,8 miljoen euro ingezet als dekking voor de amendementen Energiebesparing eerst en Bestaanszekerheid bieden. Het resterende deel van 5,3 miljoen euro wordt via dit deelprogramma gedoteerd aan de Algemene Bestemmingsreserve als buffer voor onzekerheden in de begroting.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

4.2.2 Wijkontwikkeling

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

3.534

100

-3.434

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

2.080

0

-2.080

Bestaand beleid 2023

1.454

100

-1.354

Verschil ten opzichte van 2022

-2.586

0

2.586

Toelichting op de lasten van 1,5 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
Deze lasten bestaan vooral uit de begrote personeelslasten van de afdeling Gebiedszaken.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 2,1 miljoen euro en zetten we in voor:

  • de uitvoering van de zeven gebiedsprogramma’s  (1,83 miljoen euro structureel)
  • democratische vernieuwing en participatie (250 duizend euro incidenteel)

In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
In de begroting 2022 waren incidenteel middelen opgenomen voor de uitvoering van de zeven gebiedsprogramma’s. In de begroting 2023 nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt binnen dit beleidsveld tot lagere lasten van 2,1 miljoen euro.
Daarnaast leidt een verschuiving van bedrijfsvoeringslasten van het beleidsveld Wijkontwikkeling naar het beleidsveld Wijkvernieuwing tot lagere lasten van 0,5 miljoen euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

4.2.3 Wijkvernieuwing

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

16.000

7.730

-8.270

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

7.072

0

-7.072

Bestaand beleid 2023

8.928

7.730

-1.198

Verschil ten opzichte van 2022

-3.803

-545

3.258

Toelichting op de lasten van 8,9 miljoen euro (bestaand beleid)
De belangrijkste bestanddelen zijn:

  • inzet van middelen voor de aanpak van de wijkvernieuwing die beschikbaar zijn vanuit de Regiodeal (4,5 miljoen euro)
  • inzet van middelen voor het programma Versterken en vernieuwen (2,6 miljoen euro)
  • een structureel kapitaallastenbudget (700 duizend euro)
  • middelen voor de organisatie van het programma Wijkvernieuwing o.a. programmamanagement, ondersteuning in de vorm van een planeconoom/controller, onderzoekskosten en communicatiemiddelen (1,1 miljoen euro)

Toelichting op de baten van 7,7 miljoen euro  (bestaand beleid 2023)
De baten bestaan onder meer uit Regiodeal middelen (4,5 miljoen euro). Met het afsluiten van de Regiodeal hebben we aanvullende middelen van het Rijk ontvangen waarbij een co-financieringseis geldt ter hoogte van hetzelfde bedrag.
Daarnaast is hier de lumpsum-bijdrage voor het programma Versterken en vernieuwen begroot (3,2 miljoen euro). Deze rijksbijdrage wordt onder meer ingezet voor begeleiding, sturing, proces- en planvorming bij het programma.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 7,1 miljoen euro en zetten we met name in voor de structurele aanpak van de wijkvernieuwing (5 miljoen euro structureel) en de uitbreiding naar meer wijkvernieuwingswijken (2 miljoen euro incidenteel).
Daarnaast zetten we 72 duizend euro in voor het oplossen van een taakstelling op de rijksbijdrage voor de gemeentelijke werkzaamheden in het aardbevingsdossier.
In hoofdstuk 4. Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
In de begroting 2022 was 4 miljoen euro incidenteel beschikbaar voor de vier wijkvernieuwingswijken de Wijert, Beijum, Indische Buurt-De Hoogte en Selwerd. In deze begroting zetten we aanvullend 5 miljoen euro structureel en 2 miljoen euro incidenteel in voor de wijkvernieuwing.
Daarnaast was incidenteel het uitvoeringsbudget van 1,3 miljoen euro opgenomen voor de aanleg van het hoofdtracé van het warmtenet in Selwerd-West. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op en leidt dit tot een lastendaling van 1,3 miljoen euro.
Ook is de inzet van middelen voor het programma Versterken en vernieuwen aangepast aan het niveau van de rijksbijdrage voor het jaar 2023. Dit leidt tot hogere lasten van 0,7 miljoen euro.
Daarnaast leidt een verschuiving van bedrijfsvoeringslasten van het beleidsveld Wijkontwikkeling (inclusief kostenstijgingen, indexatie) naar het beleidsveld Wijkvernieuwing tot hogere lasten van per saldo 0,7 miljoen euro.
Tot slot leiden kleinere effecten tot hogere lasten van per saldo 0,1 miljoen euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
In de begroting 2022 hebben we incidenteel de dekking opgenomen voor de aanleg van het hoofdtracé van het warmtenet in Selwerd-West (1,3 miljoen euro). Deze middelen keren niet terug in deze begroting. Dit leidt tot lagere baten van 1,3 miljoen euro.  
Daarnaast is de lumpsum-bijdrage voor het programma Versterken en vernieuwen geactualiseerd. Dit leidt tot hogere baten van 0,7 miljoen euro.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43