Deelprogramma 4.4: Overhead en ondersteuning organisatie

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.4

Overhead en ondersteuning organisatie

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

04.4.1

Overhead

111.387

118.615

127.844

134.420

140.189

142.728

04.4.2

Ondersteuning organisatie

2.325

1.690

5.365

5.982

5.623

6.158

04.4.3

Werken derden

877

1.738

1.902

1.902

1.902

1.902

Totaal

114.589

122.043

135.110

142.304

147.714

150.787

Baten

04.4.1

Overhead

13.136

9.306

8.660

8.679

8.700

8.715

04.4.2

Ondersteuning organisatie

1.620

168

2.713

1.014

922

1.189

04.4.3

Werken derden

130

1.738

1.902

1.902

1.902

1.902

Totaal

14.886

11.212

13.275

11.595

11.523

11.807

Geraamd resultaat voor bestemming

-99.704

-110.831

-121.835

-130.709

-136.190

-138.981

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

169

946

1.863

0

-111

0

Totaal onttrekkingen

159

196

115

157

126

126

Geraamd  resultaat na bestemming

-99.713

-111.581

-123.583

-130.552

-135.954

-138.854

Financiële toelichtingen begroting 2023

Beleidsveld 04.4.1 Overhead

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

127.844

8.660

-119.184

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

7.465

0

-7.465

Bestaand beleid 2023

120.379

8.660

-111.719

Verschil ten opzichte van 2022

-1.764

-646

-1.118

Toelichting op de lasten  (bestaand beleid 2023)
De lasten van de overhead bedragen 120 miljoen euro. Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Conform de definitie vanuit notitie overhead van de commissie BBV bevat overhead de volgende elementen: Leidinggevenden primair proces; financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie; personeel- en organisatiemanagement (HRM); opleidingskosten personeel; inkoop, aanbesteding en contractmanagement; interne- en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie; juridische zaken; bestuurszaken en bestuursondersteuning; informatievoorziening en automatisering (ICT); facilitaire zaken en huisvesting; documentatie en informatievoorziening en managementondersteuning primair proces.
De overhead is inclusief lasten waarvoor we ook baten ontvangen.

Toelichting op de baten  (bestaand beleid 2023)
De begrote baten voor werkzaamheden voor de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) bedragen 2 miljoen euro. Dit betreffen kostendekkende werkzaamheden. Daarnaast ontvangen we 0,6 miljoen euro uit de doorbelasting van personeel en overhead voor overige dienstverlening aan derden. We ontvangen bovendien 0,3 miljoen euro als vergoeding voor administratiekosten verzekeringen derden. We hebben 2,9 miljoen euro begroot aan baten voor dienstverlening ICT aan derden en we verwachten 2,6 miljoen euro aan inkomsten voor verhuur van panden inclusief facilitaire dienstverlening te ontvangen.
De overige opbrengsten bedragen 0,3 miljoen euro.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
De intensiveringen bedragen 7,5 miljoen euro en zetten we in voor:
-   digitale ambitie ICT-projecten (4 miljoen euro);
-   arbeidsmarktstrategie (500 duizend euro);
-   aanvullende compensatie voor ICT-gerelateerde budgetten (470 duizend euro);
-   ondersteuning afhandeling WOB-verzoeken (302 duizend euro);
-   uitbreiding ondersteuning college (236 duizend euro);
-   uitvoering plan van aanpak diversiteit en inclusie (140 duizend euro);
-   overhead diverse opgaven (1,8 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn de lasten 1,8 miljoen euro hoger begroot.

In 2023 wordt het gerenoveerde stadhuis in gebruik genomen en hierdoor stijgen de lasten met 0,9 miljoen euro. Anderzijds hebben we een aantal gebouwen overgeheveld naar beleidsveld 4.4.2 ‘ondersteuning organisatie’, omdat deze kosten daar beter passen. Dit betekent dat er 0,7 miljoen euro minder lasten aan dit beleidsveld zijn toegerekend.

De budgetten voor de projectkosten van diverse meerjarige projecten wijzigen als gevolg van de fase waarin de projecten zich bevinden en de voor 2023 toegekende budgetten. Dit betekent dat de lasten in 2023 dalen met 1,1 miljoen voor migratie E-suite,  met 1 miljoen euro voor businesscase outsourcing ICT en met 0,1 miljoen voor programma transitie DIV.  

In de businesscase outsourcing ICT is rekening gehouden met een taakstelling van standaardisatie en rationalisatie. Dit is een taakstelling voor het nog realiseren van het beperken van het aantal softwareapplicaties. In 2023 zijn de lasten hierdoor met 0,4 miljoen euro gedaald. In 2022 was deze taakstelling deels incidenteel ingevuld.

De aanbesteding van verzekeringen is ingegaan op 1 januari 2022, maar vanaf 2023 worden alle nieuwe prijzen doorberekend en worden de premies verhoogd door de jaarlijkse indexaties. De kosten hiervoor bedragen 0,3 miljoen euro.

Voor de uitvoering motie schoonmaak is in 2023 voor incidentele meerkosten en transitiekosten 44 duizend euro meer beschikbaar, in 2022 was dit 200 duizend euro. Daarnaast leidt het in dienst nemen van de schoonmakers per 1 november 2023 tot een structurele lasten verhoging van 117 duizend euro in 2023.

De overige verschillen tellen op tot een lastendaling van 0,4 miljoen euro. Tot slot nemen de lasten met 4,1 miljoen euro toe door voornamelijk de loon- en prijsontwikkeling.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn de baten 0,7 miljoen euro lager begroot.

Dit komt voornamelijk doordat we een aantal gebouwen hebben overgeheveld naar beleidsveld 4.4.2 ‘ondersteuning organisatie’ en de bijbehorende baten passen daar ook beter. Dit betekent dat er 0,8 miljoen euro minder baten aan dit beleidsveld zijn toegerekend.
De overige verschillen tellen op tot een batenstijging van 0,1 miljoen euro.

Beleidsveld 04.4.2 Ondersteuning organisatie

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

5.365

2.713

2.652

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

-325

0

325

Bestaand beleid 2023

5.690

2.713

-2.977

Verschil ten opzichte van 2022

3.999

2.545

-1.454

Toelichting op de lasten (bestaand beleid 2023)
De lasten bestaan voor 4,3 miljoen euro uit kosten van instandhouding gebouwen ter ondersteuning van de organisatie. Deze gebouwen behoren niet tot een inhoudelijk taakveld en zijn volgens de BBV-regels ook niet aan te merken als overhead. Verder hebben we 1,4 miljoen euro begroot voor diverse ondersteunende kosten.

Toelichting op de baten  (bestaand beleid 2023)
De begrote baten bestaan voor 1,8 miljoen euro uit de voorgenomen verkoop van het gebouw van Iederz aan de Peizerweg. Verder verwachten we 0,9 miljoen euro aan inkomsten voor verhuur van panden door vastgoed te ontvangen.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
In de begroting wordt rekening gehouden met extra personele inzet voor de ingevoerde Omgevingswet. Dat leidt tot een verlaging van de lasten op dit beleidsveld ten gunste van de overhead op beleidsveld 4.4.1 voor een bedrag van 325 duizend euro.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn de lasten 4 miljoen euro hoger begroot.

In 2023 is er 0,9 miljoen euro gereserveerd voor extra onderhoudskosten vastgoed om in te spelen op een mogelijk kostenstijgend effect van de in 2024 opnieuw aan te besteden onderhoudscontracten. De lasten stijgen verder met 2,5 miljoen euro doordat een aantal gebouwen naar dit beleidsveld zijn overgeheveld , omdat de kosten hier beter passen conform de BBV-regels. Deze lasten zijn voornamelijk afkomstig van beleidsveld 4.4.1 ‘Ondersteuning organisatie’, maar ook afkomstig uit diverse ander beleidsvelden.
De overige verschillen, mede door loon- en prijsontwikkeling tellen op tot een lastenstijging van 0,6 miljoen euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn de baten 2,5 miljoen euro hoger begroot.

Dit wordt voor het grootste gedeelte, 1,8 miljoen euro, veroorzaakt doordat de voorgenomen verkoop van het gebouw van Iederz aan de Peizerweg in de begroting is opgenomen. Verder zijn een aantal gebouwen van beleidsveld 4.4.1 ‘overhead’ overgeheveld naar dit beleidsveld en de bijbehorende baten passen hier ook beter. Dit betekent dat er 0,8 miljoen euro meer baten aan dit beleidsveld zijn toegerekend.
De overige verschillen tellen op tot een batendaling van 0,1 miljoen euro.

Beleidsveld 04.4.3 Werken derden

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

1.902

1.902

0

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnnen 2023

0

0

0

Bestaand beleid 2023

1.902

1.902

0

Verschil ten opzichte van 2022

-164

164

0

Toelichting op de lasten  (bestaand beleid 2023)
Een deel van de algemene werken voor derden, 1,9 miljoen euro, valt onder dit beleidsveld. Deze lasten kunnen verrekend worden met externe partijen.

Toelichting op de baten  (bestaand beleid 2023
De begrote baten voor werken voor derden bedragen 1,9 miljoen euro en bestaan uit inkomsten door diverse kostendekkende dienstverlening aan derden.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
De voor 2023 begrote lasten liggen in lijn met de begroting 2022.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
De voor 2023 begrote baten liggen in lijn met de begroting 2022.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43