Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid en zorg

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen.

  • Het passend en op maat subsidiëren van buurtaccommodaties/dorpshuizen voor ontmoeting en activering;
  • Het subsidiëren van Humanitas voor de trekkersrol voor de Coalitie Eensamen voor lokale aanpak vermindering van eenzaamheid.

Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk.

  • Het subsidiëren van diverse burgerinitiatieven.

Inwoners zijn bekend met het geheel aan voorzieningen voor informatie en advies en ervaren de toegang hiertoe als laagdrempelig en inwoner vriendelijk.

  • Het bieden van informatie en advies (onder andere via de website van de gemeente site, de entree van WIJ, wijkwebsites, wijkkrantjes, etc.).

Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan, hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe.

  • Het subsidiëren van het Steunpunt Mantelzorg (Humanitas) voor het uitvoeren van mantelzorgwaardering en -ondersteuning;
  • Het uitvoeren van het project verbetering toegang tot mantelzorgregelingen. Respijtzorg, adempauze voor de mantelzorger, worden vaker ingezet.

Meer inwoners verrichten vrijwilligerswerk als gevolg van (al dan niet) gerichte activering en stimulering.

  • Het subsidiëren van vrijwilligersprojecten bij onder meer Humanitas, Link050, HIP en Present.

Door onze gedeelde geschiedenis met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.

  • Het onderzoeken van ons slavernijverleden en het agenderen van dit onderwerp in samenspraak met diverse lokale partners; 
  • Het ondersteunen van een wandelroute langs ons slavernijverleden;
  • Het onderzoeken en in overleg met diverse lokale partners voorbereiden van het plaatsen van een herdenkingsteken.

Door vraagstukken die gepaard gaan met diversiteit en inclusie met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.

  • Het jaarlijks uithangen van de vlag vanaf de Martinitoren ter gelegenheid van Transgenderzichtbaarheidsdag (31 maart), Coming Outdag (11 oktober) en de Dag van de Mensenrechten (10 december);
  • Het als ondertekenaar van het Charter voor Diversiteit leggen van de focus op het diverser maken van de gemeentelijke organisatie.

Publieke gezondheid

Sterker regionaal netwerk op het gebied van preventie met het Preventie Overleg Groningen (POG)

  • Het werken aan de programmalijnen Gezonde en Veilige leefomgeving uit voor de regio;
  • Het ontwikkelen van een leernetwerk Gezonde Leefomgeving Groningen (LeGrO).

Meer kinderen kunnen rekenen op een kansrijke start wat hun mogelijkheden vergroot om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving.

  • Het versterken van het netwerk rond geboortezorg;
  • Het zorgen voor betere informatievoorziening over samenwerkingafspraken aan de achterban;
  • Het stimuleren van professionele ontmoeting en deskundigheid;
  • Het inzetten op agendering en wijkspecifieke invulling van Kansrijke Start in de positief opgroeien wijken.

Meer kinderen in de wijkvernieuwingswijken groeien op in een gezonde en stimulerende leefomgeving door een betere en duurzame samenwerking met professionals en bewoners.

  • Het verbinden van het sociale en fysieke domein, zodat gezondheid geagendeerd wordt en uitvoering krijgt;
  • Het door de JOGG regisseurs versterken van het netwerk rondom het opgroeiende kind en het benutten de kansen om de eigen regie van kinderen en ouders te versterken;
  • Het inzetten in op duurzame, effectieve en samenhangende gezondheidsinterventies door middel van community based methode.

Passende ondersteuning

Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse.

  • Het op een laagdrempelige manier (fysiek, telefonisch, digitaal) faciliteren van een entree waar inwoners met een (hulp)vraag of -aanbod terecht kunnen;
  • Het, waar van belang, uit laten voeren van onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden van een hulpvrager;
  • Het faciliteren in de totstandbrenging van ondersteuningsplannen.

(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen.

  • Het waar mogelijk inzetten op lichtere vormen van ondersteuning en ook groepsgericht (collectief);
  • Het aansluiten op de ondersteuningsbehoefte van de inwoner, in beginsel met algemene voorzieningen waar inwoners op een laagdrempelige manier gebruik van kunnen maken, dichtbij huis;
  • Het onderzoeken van de tevredenheid van de inwoner als het gaat om het gebruik van hulpmiddelen, zoals rolstoelen en scootmobielen en het op basis daarvan adviseren over de meest passende aanbieder.

Jeugdigen en gezinnen ontvangen eerder en dichter bij huis passende, samenhangende en adequate ondersteuning.

  • Het organiseren van een dekkend zorglandschap in onze gemeente, in samenhang met de Groninger gemeenten en de aanbieders;
  • Het lokaal inkopen van de basisjeugdhulp en deze beleggen bij WIJ Groningen, waarbij het uitgangspunt meer hulp en ondersteuning dichtbij en rondom kind en gezin is. Dit krijgt vanaf 2023 fasegewijs zijn beslag. Dit helpt ons ook bij het beter grip krijgen op het aanbod en de financiën;
  • Het stimuleren dat bij zoveel mogelijk huisartsen een OJG wordt geplaatst.

Jeugdigen groeien 'zo thuis mogelijk' op. Minder jeugdigen worden uit huis geplaatst.

  • Het bieden van laagdrempelige ondersteuning, dichtbij kinderen en gezinnen;
  • Het versterken van het lokale pleegzorgbeleid, in samenwerking met de aanbieders, WIJ Groningen en de gemeenten in de regio.

Jeugdigen worden beter beschermd als hun ontwikkeling gevaar loopt.

  • Het verbeteren van de kwaliteit van de ambulante hulp, onder andere bij huiselijk geweld en kindermishandeling;
  • Het investeren in de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen en de partners in de (veiligheids)keten;
  • Het maken van afspraken met de lokale toegang tot de jeugdhulp in relatie tot de vereisten van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.

Beschermd wonen

Meer mensen kunnen gebruik maken van lokale voorliggende voorzieningen waardoor een beroep op een voorziening Beschermd wonen kan worden voorkomen. We werken toe naar sociale inclusie, waarin mensen met psychiatrische en sociaal- maatschappelijk ondersteuning op maat ontvangen in de eigen woon- en leefsituatie.

  • Het benutten van alle mogelijkheden van hulp en ondersteuning in het lokale veld, voorliggend op beschermd wonen.
  • Het ontwikkelen van de toegang BW van indicatiestelling naar casemanagement met regievoering op doelrealisatie.
  • Het verstevigen van de samenwerking tussen de toegang BW en WIJ Groningen, het GON en de domeinen jeugd, werk en inkomen en participatie
  • Het aanbrengen van focus op de spreiding van voorzieningen om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Maatschappelijke Opvang

  • Minder mensen doen noodgedwongen een beroep op een opvangvoorziening;
  • Waar het onvermijdelijk is, wordt opvang op maat geboden, als keerpunt in iemands leven op weg naar herstel.
  • Het met de verkregen inzichten van alle samenwerkende Groninger gemeenten op de meest voorkomende oorzaken van dak- en thuisloosheid overgaan op concrete preventieve acties.
  • Het door ontwikkelen van de huidige vormen van opvang waarbij gewerkt wordt aan de hand van cliëntprofielen gebaseerd op de mate van zelfstandigheid, zodat opvang en begeleiding op maat geboden kan worden;
  • Het ontwikkelen van mogelijkheden voor onconventionele vormen van wonen voor mensen voor wie het staande aanbod aan voorzieningen niet past.

Vrouwenopvang
Door middel van inzet van preventieve interventies is de instroom in de opvangvoorzieningen verminderd en hoeft er dientengevolge minder gebruik te worden gemaakt van ad hoc voorzieningen.

  • Het bij huisverboden inzetten van intensief casemanagement;
  • Het ambulant inzetten van de expertise van de vrouwenopvang en het beschikbaar stellen ervan aan lokale teams (tweejarig regionaal experiment).

Ondersteuning sekswerkers
We willen het ondersteuningsaanbod voor sekswerkers op peil houden en breder toegankelijker maken (mannen, jongens, transgenders enz.).

  • Het faciliteren van onze uitvoerende partners op het gebied van uitstapprogramma's, prostitutie-maatschappelijk werk en seksuele gezondheid en het in de samenwerking gezamenlijk optrekken om in te spelen op trends en ontwikkelingen.
  • Het ondersteunen van het burgerinitiatief Het Overweeghuis om hun ambities om door te gaan mogelijk te maken.

Zorg en veiligheid

Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid.

  • Het investeren in de verbinding met en het verbeteren van de integrale samenwerking tussen de specialistische ggz/het medisch domein en het sociaal domein.
  • Het inzetten van ervaringsdeskundigheid bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering, het inrichten van een grijs fonds om barrières in de financiering tussen de domeinen te doorbreken en het uitbreiden van herstelwerkplaatsen inclusief implementeren van de werkwijze die voortkomt uit de pilot Samen voor Herstel breed.
  • Het werken aan het realiseren van een nood respijtbed.

Signalen van inwoners die in huiselijke kring te maken hebben met (lichamelijke en/of psychische) mishandeling en/of geweld worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op beëindiging van deze situatie.

  • Het geven van uitvoering aan het regionaal actieprogramma Geweld hoort nergens thuis;
  • Het faciliteren van een regionaal advies- en meldpunt Veilig Thuis;
  • Het door ontwikkelen van deze aanpak binnen WIJ Groningen
  • Het inzetten van PR- en trainingsactiviteiten gericht op signalering en het bieden van informatie en advies bij het signaleren en melden van kindermishandeling.

Seksueel geweld
Inwoners die te maken krijgen met seksueel geweld ontvangen, door het organiseren van eerdere signalering, sneller passende hulp.

  • faciliteren Centrum voor Seksueel Geweld;
  • ontwikkelen regionaal actieplan seksueel geweld.

Aanpak mensenhandel
We geven invulling aan onze verantwoordelijk voor preventie, signalering, handhaving, veiligheid en zorg en werken toe naar een integrale programma-aanpak van seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting.

  • Het uitvoeren van de acties uit het in 2022 vastgestelde plan van aanpak.

Jeugd en veiligheid
Door het organiseren van een sluitende keten jeugd en veiligheid (veiligheid op scholen, aanpak problematische jeugdtroepen en een risicojeugd overleg) wordt (herhaald) slachtofferschap- en daderschap zoveel mogelijk voorkomen.

  • Het versterken van de pilot vroegsignalering, het inzetten van jeugdboa’s en jongerencoaches en het extra jeugdwerk inzetten in avonden en weekenden.
  • In een aantal wijken vindt een risico-jeugd overleg plaats; dit wordt uitgebreid.
  • Het geven van opvolging aan de pilot Preventie en Vroegsignalering risicojeugd dat op een aantal basisscholen is uitgevoerd.
  • Het continueren van de pilot jongerencoaches  en de inzet van jeugdboa's die hier onderdeel van uitmaken.

De taakstelling huisvesting vergunninghouders is gerealiseerd.

  • In samenwerking met corporaties huisvesting bieden aan vergunninghouders.

Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving als het gaat om basisvoorzieningen als gezondheid, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen.

  • Het bieden van maatschappelijke begeleiding

Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.

  • Het uitvoeren van de Wet inburgering

Vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf belanden niet op straat.

  • Het bieden van opvang in de LVV

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of wordt de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Beoogd
2023

Stimulering samenlevingsopbouw

Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ-Groningen

30.994

27.027

Kengetal

Kengetal

% Meldingen bij entree WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of ondersteuning 'sociale basis'

37%

37%

Kengetal

>40%

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft:

  • (Redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ-Groningen

64%

67%

>70%

>70%

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen

19%

18%

Kengetal

20%

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) geholpen te zijn met een hulpvraag door WIJ-Groningen

16%

15%

Kengetal

15%

  • Te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag

71%

69%

>75%

>75%

  • Het gemakkelijk te vinden om bij WIJ-Groningen naar binnen te lopen

69%

53%

>75%

>75%

% Mantelzorgers (18 jaar e.o.) dat aangeeft zich (ernstig) belast te voelen als gevolg van de geboden zorgtaken

18%

-

Afname
<20%

<15%

Passende ondersteuning

Aantal meldingen WIJ-Groningen dat
is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek)

17.048

15.159

Kengetal

Kengetal

% Meldingen WIJ-Groningen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek)

55%

58%

Kengetal

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Snel geholpen te zijn bij de hulpvraag

- (i.v.m. COVID)

77%

>80%

>80%

  • Zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker

- (i.v.m. COVID)

87%

>85%

>85%

  • Samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing

- (i.v.m. COVID)

80%

>80%

>85%

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar gebruik heeft gemaakt van tenminste één maatwerk voorziening binnen de Wmo:

  • Huishoudelijke Hulp

5.770

5.958

Kengetal

Kengetal

  • Begeleiding

3.663

3.542

Kengetal

Kengetal

  • Beschermd Wonen

1.178

1.117

Kengetal

Tot. 1.273

  • Hulpmiddelen (Wmo Oud): rolstoelen, vervoer (excl. collectief) en wonen

2.777

2.627

Kengetal

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag

- (i.v.m. COVID)

86%

>85%

>85%

  • Dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is

- (i.v.m. COVID)

84%

>85%

>85%

  • Door de geboden ondersteuning de dingen die men wil beter te kunnen doen (eigen regie)

- (i.v.m. COVID)

82%

>80%

>85%

  • Door de geboden ondersteuning zich beter te kunnen redden (zelfredzaamheid)

- (i.v.m. COVID)

85%

>80%

>85%

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar gebruik heeft gemaakt van tenminste één maatwerk voorziening binnen de Jeugdhulp

5.772

5.876

Kengetal

Kengetal

Zorg en veiligheid

Totaal aantal geregistreerde daklozen (overnachten in opvang, buitenslapers en/of briefadreshouders)

709

706

Kengetal

700

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Maatschappelijke Opvang

447

Kengetal

stabiel

Totaal aantal personen die bekend zijn als buitenslaper

78

Kengetal

<127

Totaal aantal personen die wegens dakloosheid briefadreshouder zijn

308

Kengetal

<228

Aantal personen dat gebruik maakt van de dagopvangvoorzieningen

565

524

Kengetal

stabiel

Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel

Kengetal

Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt

<70

<70

Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis

821

778

<700

700

Aantal gehuisveste vergunninghouders

151

250

300

Aantal mensen in LVV-Groningen

204

230

210

Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen

164

150

180

Aantal meldingen huiselijk geweld bij Veilig Thuis

1.193

969

>1.000

>1.000

Aantal vrouwen in de vrouwenopvang

148

130

<140

<140

Aantal huisverboden

45

32

>40

>40

Aantal meldingen seksueel geweld (regio)

200

244

>200

>200

Toelichting

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43