Deelprogramma 4.3: Algemene inkomsten en post onvoorzien

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.3

Algemene inkomsten en post onvoorzien

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

04.3.1

Algemene Inkomsten

13.237

10.516

8.958

8.076

6.887

6.551

04.3.2

Post Onvoorzien

0

123

179

185

192

198

Totaal

13.237

10.639

9.137

8.261

7.079

6.749

Baten

04.3.1

Algemene Inkomsten

727.983

711.940

785.919

819.550

856.593

827.640

Totaal

727.983

711.940

785.919

819.550

856.593

827.640

Geraamd resultaat voor bestemming

714.746

701.301

776.782

811.289

849.514

820.891

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Geraamd  resultaat na bestemming

714.746

701.301

776.782

811.289

849.514

820.891

Financiële toelichtingen begroting 2023

4.3.1 Algemene inkomsten

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

8.958

785.919

776.961

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

0

-150

-150

Bestaand beleid 2023

8.958

786.069

777.111

Verschil ten opzichte van 2022

-1.558

74.129

75.687

Toelichting op de lasten van 9 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
Bij de financieringsfunctie van de gemeente hebben we een rentelast van 5,9 miljoen euro begroot. De externe lasten worden berekend aan de hand van reeds afgesloten leningen en een prognose voor nog aan te trekken leningen op basis van de investeringsplannen. De direct toe te wijzen lasten aan de uitvoering van de Onroerende zaakbelasting (OZB) bedragen 2,9 miljoen euro. Dat is inclusief de compensatieregeling OZB. De lasten van deelnemingen (Euroborg, Martiniplaza, BNG, Enexis en Waterbedrijf) bedragen tezamen 100 duizend euro.

Toelichting op de baten van 786 miljoen euro (bestaand beleid 2023)
De bijdrage vanuit het Gemeentefonds hebben we begroot op 656,4 miljoen euro. De berekening is gebaseerd op de gegevens vanuit de meicirculaire 2022. Daarnaast verwachten wij aanvullend nog eens 5,3 miljoen euro te van het rijk ontvangen als gevolg van de sterke prijsontwikkeling.
Het kabinet heeft aangegeven om nader te bezien of het wenselijk is om het accres van het Gemeentefonds stabieler te maken. Het kabinet heeft daarom het voorstel aan de VNG gedaan om het volumedeel van het accres voor 2022–2025 vast te zetten. De VNG heeft met dit voorstel ingestemd en het kabinet een aantal aandachtspunten meegegeven. Door deze afspraak kan onze behoedzaamheidsraming in het gemeentefonds vervallen. Voor 2023 gaat het om 7,1 miljoen euro. Via deelprogramma 4.2 wordt bedrag gedoteerd aan de Algemene Bestemmingsreserve als buffer voor onzekerheden in de begroting.
De rentebaten van de financieringsfunctie van de gemeente hebben we begroot op 7,0 miljoen euro. Aan dividend van de deelnemingen in Enexis en BNG verwachten we 1,9 miljoen euro te ontvangen.
De opbrengst van de OZB hebben we begroot op 105,6 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de nominale tariefstijging en met verwachte volumeontwikkeling door nieuwbouw. De raming van de opbrengst logiesbelasting is 2,5 miljoen euro. Hierbij wordt rekening gehouden met de groei in het aantal overnachtingen van de afgelopen jaren. De verwachte inkomsten uit reclamebelasting zijn 150 duizend euro en uit roerende zaakbelasting 137 duizend euro.

Toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen jaarschijf 2023
In de begroting 2022 werd rekening gehouden met een structurele opbrengst reclamebelasting van 150 duizend euro vanaf 2023. Deze belasting kan pas per 1 januari 2024 ingevoerd worden. Daarom worden voor 2023 de baten incidenteel met 150 duizend euro terug geraamd.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn de lasten met 1,6 miljoen euro gedaald. Voor 1,4 miljoen euro het gevolg van dalende rentelasten voor financiering voor derden en voor 242 duizend euro door een lager beschikbaar bedrag voor de compensatie OZB niet-woningen Haren en Ten Boer. Daar staan 90 duizend euro hogere lasten voor de uitvoering van de belastingen tegenover.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
De baten zijn 74 miljoen euro hoger dan in 2022. De OZB stijgt naar verwachting met 7,6 miljoen euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door autonome ontwikkelingen. Door de nominale tariefstijging verwachten wij 355 duizend euro meer aan de overige belastingen te ontvangen.
De rentebaten zijn 1,7 miljoen euro lager. Dit komt vooral door een vermindering van de doorbelasting rentelasten financiering aan derden vanwege lagere rentelasten.
We verwachten 287 duizend euro meer aan dividend te ontvangen van Enexis.
De uitkering van het Gemeentefonds stijgt met 67,5 miljoen euro. Deze stijging is gebaseerd op de meicirculaire 2022 en wordt voor 55,1 miljoen hieronder verder toegelicht. Daarnaast verwachten wij aanvullend nog eens 5,3 miljoen euro te van het rijk ontvangen als gevolg van de sterke prijsontwikkeling en 7,1 miljoen door het vervallen van de behoedzaamheidsreserve.

Verdeelsleutels
Door aanpassing van de verdeelsleutels ontvangen we 1,2 miljoen euro meer voor de uitvoering van de omgevingswet en kwaliteitsborg bouw.

Accres ten opzichte van de Voorjaarsnota rijk
De afspraken in het Regeerakkoord leiden tot een forse toename van de rijksuitgaven. Voor gemeenten betekent dit dat het accres (groei) van het gemeentefonds groter wordt. Voor Groningen leidt dit in 2023 tot een toename van de baten van 22 miljoen euro.

Ruimte plafond BCF
De Voorjaarsnota van het rijk meldt een hogere ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds. In de begroting 2023 houden we als gevolg hiervan rekening met een voordeel van 2,2 miljoen euro.

Nieuw verdeelmodel Gemeentefonds
Op basis van eerdere uitkomsten van het nieuwe verdeelmodel verwachten we voor de gemeente Groningen een voordeel van 1,75 miljoen euro.

Accres rijksuitgaven
De afspraken in het Regeerakkoord leiden tot een forse toename van de rijksuitgaven. Voor gemeenten betekent dit dat het accres (groei) van het gemeentefonds groter wordt. Voor Groningen leidt dit in 2023 tot een voordeel van 13,6 miljoen euro.

Opschalingskorting
De opschalingskorting wordt tijdelijk geschrapt tot en met 2025. In 2026 staat de opschalingskorting weer volledig opgenomen (structureel en voor het volledige bedrag). Dat betekent voor 2023 een hogere uitkering van 6,6 miljoen euro.

Jeugd
In het meerjarenbeeld houden we ook rekening met extra middelen voor Jeugd en het effect van de Hervormingsagenda Jeugd. Per saldo betekent dit dat de uitkomst van de arbitrage volledig is verwerkt. Het voordeel ten opzichte van de begroting 2022 is 1,7 miljoen euro.

Overige effecten meicirculaire 2022
Op grond van de meicirculaire ontvangen we 5,3 miljoen euro minder. Dit betreffen diverse effecten.

Taakmutaties
Voor diverse taakmutaties ontvangen wij 17,6 miljoen euro. Dit wordt doorgegeven aan de directies voor de uitvoering van deze taken (zoals jeugdzorg en beschermd wonen). Bij de overige programma’s komt dit daarom als een toename van de lasten terug.

4.3.2 Post Onvoorzien

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2023

179

0

-179

Waarvan intensiveringen en dekkingsbronnen 2023

0

0

0

Bestaand beleid 2023

179

0

-179

Verschil ten opzichte van 2022

56

0

-56

Toelichting op de lasten van 179 duizend euro (bestaand beleid 2023)
In de begroting houden we rekening met een post voor onvoorziene zaken.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2023)
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2022
Door indexatie is deze met 6 duizend euro gestegen. Verder is het budget in 2023 50 duizend euro hoger omdat wij in 2022 de begroting incidenteel hebben verlaagd voor een besteding voor een onderzoek rol overheid in slavernijverleden.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2022
Niet van toepassing

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43