Risico's
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken/ grondexploitaties) |
---|---|
Deelprogramma 1.1 en 1.3 | Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. |
Vervolg omschrijving | Nadere toelichting |
Vervolg omschrijving |
|
Risicobedrag 2023 | 64,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 64,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 62,7 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 61,5 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Deelprogramma 1.2 : | Mobiliteit |
Omschrijving | Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. |
Risicobedrag 2023 | 3,299 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 3,473 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 3,648 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 3,823 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in de P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
---|---|
Deelprogramma 1.2: | Mobiliteit |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. |
Risicobedrag 2023 | nul |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | nul |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | nul |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | nul |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Tekort OV-Bureau Groningen Drenthe |
---|---|
Deelprogramma 1.2 | Mobiliteit |
Omschrijving | De gemeente Groningen neemt voor 21% risicodragend deel in het OV-Bureau Groningen Drenthe (zie ook de paragraaf Verbonden Partijen). De andere deelnemers, de provincies Groningen en Drenthe, dragen respectievelijk 44% en 35% van het risico. |
Risicobedrag 2023 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 0,3 miljoen euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2021 |
Actie | We volgen samen met het OV-Bureau de ontwikkelingen rondom de reizigersaantallen en de beschikbaarheidsvergoeding en wat dit betekent voor de financiële resultaten van het OV-Bureau. |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
---|---|
Deelprogramma 1.3: | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
Huidig risicoprofiel WarmteStad Noordwest BV. | |
Risicobedrag 2023 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Energieprijsstijging |
---|---|
Deelprogramma 1.3 | Wonen |
Omschrijving | Wij willen u informeren over de mogelijke prijsstijging voor de energiekosten in relatie tot de huidige marktomstandigheden en de gevolgen die dit heeft voor de gemeente Groningen. Voor 2023 moet nog 15-20% van het volume ingekocht worden en voor 2024 de volledige 100%, daardoor is het begrotingsjaar 2024 substantieel gevoeliger voor prijsstijgingen. Begin 2023 zal meer zicht zijn op de onontkoombare prijsstijging en zal een knelpunt worden ingediend ten behoeve van het begrotingsjaar 2024. |
Risicobedrag 2023 | 390 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 5,1 miljoen euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 5,1 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 5,1 miljoen euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2023-2024 |
Actie | Volgen ontwikkelingen op de energiemarkt en optimaliseren contractposities tbv inkoop elektriciteit en gas. |
Naam risico | Agiostorting BV Suikerzijde |
---|---|
Deelprogramma 1.3 | Wonen |
Omschrijving | We hanteren het uitgangspunt dat als we een gebiedsontwikkeling vormgeven in een aparte entiteit (lees BV) de BV zelf in staat moet zijn om de eigen risico’s binnen de grondexploitatie hetzij de beschikbare middelen voor de betreffende gebiedsontwikkeling op te vangen. Zelf binnen de eigen grondexploitatie opvangen betekent dat de BV over voldoende buffers moet beschikken. Deze buffers kunnen bestaan uit eigen vermogen, een verwacht batig saldo van de grondexploitatie (contante waarde van de verwachte winst op eindwaarde) of aanwijsbare buffers in ramingen. De beschikbare middelen voor de gebiedsontwikkelingen zijn de middelen die binnen het SIF zijn gereserveerd of bestemmingsreserves voor de betreffende gebiedsontwikkeling. Door de gebiedsontwikkeling in een BV te beleggen verlegt de gemeente een groot deel van de risico’s naar deze aparte entiteit. Op het moment dat de gemeente hetzij eigen, hetzij vreemd vermogen verstrekt aan de BV, loopt de gemeente het risico dat de verstrekte middelen niet terugbetaald kunnen worden. Voor de afdekking van dit risico moet de gemeente inschatten in welke mate er een risicoreservering in het gemeentelijk weerstandsvermogen noodzakelijk is. |
Risicobedrag 2023 | 15 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 15 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 15 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 15 miljoen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2023 |
Actie | We gaan de incidentele vrijval van de structureel beschikbare middelen voor Suikerzijde toevoegen aan een aparte reserve Suikerzijde. Deze reserve tellen we mee met het beschikbaar weerstandsvermogen. |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
---|---|
Deelprogramma 2.1: | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | In het convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en spoedlocaties’ is afgesproken dat in 2015 alle bodemverontreinigingen die een risico voor de mens vormen (humane spoedlocaties) gesaneerd of beheerst zijn. Daarnaast is afgesproken dat bodemverontreinigingen die onaanvaardbare risico’s bevatten voor het ecosysteem en/of bijdragen aan de verspreiding van de verontreiniging (de overige spoedlocaties), ook zoveel mogelijk gesaneerd of beheerst zijn in 2020.In de gemeente zijn vanaf 2018 alle spoedlocaties beheerst (saneringen/of monitoring loopt) of gesaneerd. Een aantal spoedlocaties waar de sanering nog loopt zijn niet in eigendom van de gemeente. Wanneer een derde om welke reden dan ook de verantwoordelijkheid van de sanering niet kan nakomen, is de gemeente als bevoegd gezag verplicht een lopende spoedsanering tot een goed einde te brengenTijdens de beoordeling of een mogelijk verontreinigde locatie een spoedlocatie is voor 2018, maar ook na de herindeling is gebruik gemaakt van de landelijke richtlijnen. Bij een beperkt aantal locaties (met name benzine service stations) is de beoordeling gebaseerd op zeer beperkte info. Mocht hier wel iets aan de hand zijn dan is het mogelijk dat we als gemeente aanvullend risico-onderzoek en eventuele risico-maatregelen moeten treffen. In het gebied met zandgrond en waterwinning (Haren e.o.) zou er sneller sprake kunnen zijn van een risico door een bodemverontreiniging. Een actuele inschatting gaat uit van een risico van 900 duizend euro en een kans van 50%. Het gaat om een structureel risico.Los van de spoedlocaties kunnen zich nieuwe situaties aandienen waarbij sprake is van risico's (schadeclaims, saneringen, onrust omwonende en randvoorwaarden bodem). In het geval deze situaties zich aandienen moeten we middelen beschikbaar stellen voor aanvullend (risico) onderzoek, eventuele tijdelijke beheermaatregelen en op iets langere termijn voor een definitieve oplossing. De voormalige vuilstort Woltersum is hier een voorbeeld van (locatie is in 2021 gesaneerd). Voor het bepalen van het risico houden we rekening met kosten voor onderzoek en beheersmaatregelen. Uitgaande van drie gevallen per jaar schatten we het risico in op 500 duizend euro met een kans van 75%. Het gaat om een structureel risico.Tot slot is er een risico op onze apparaatskosten voor wettelijke taken voortkomend uit Wet bodembescherming/Omgevingswet. Het Convenant Bodem en Ondergrond 2015-2020 is inmiddels afgelopen. Voor 2021 zijn afspraken gemaakt met het rijk. De decentrale uitkering die de gemeente Groningen ontvangt is 482 duizend euro. Dat is lager dan de benodigde 700 duizend euro. De verwachting is niet dat dit bedrag door het Rijk nog wordt aangevuld. De rijksbijdrage in 2022 en verder is gelijk aan 2021. Dat betekent Daarom nemen we voorzichtigheidshalve voor 2022 en verder een structureel risico van 218 duizend euro (het verschil tussen de benodigde 700 duizend euro en reeds toegezegde 482 duizend euro) op met een kans van 75%. Zodra er een wijziging plaatsvindt in de rijksbijdrage kan dit deel van het risico worden aangepast. |
Risicobedrag 2023 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2023 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2024 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2024 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2025 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2025 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2026 | 1,618 miljoen euro structureel |
Kans 2026 | Diverse kansen |
Kans 2026 | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Verhoging bijdrage Veiligheid |
---|---|
Deelprogramma | 2.2 Leefomgeving en Veiligheid |
Omschrijving | Omdat de reserve van de veiligheidsregio nul is en de VRG scherp begroot vanwege de financiële positie van de deelnemende gemeenten nemen we een risico op voor een verhoogde bijdrage aan de veiligheidsregio gedurende het jaar. Totale bijdragen gemeenten is 46,5 miljoen euro. Een afwijking van 2% is realistisch (930 duizend euro). Ons aandeel is 46% dus 425 duizend euro. Kans op voordoen is 50% omdat de VRG al scherp begroot vanwege de financiële positie van de gemeenten. |
Risicobedrag 2023 | 425 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 425 duizend euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 425 duizend euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 425 duizend euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | structureel |
1e signaleringsmoment | rekening 2021 |
Actie |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Deelprogramma 3.1 | Werk en Inkomen | |||||
Omschrijving | De verbetering van het perspectief wordt veroorzaakt door een stijging van het budgetaandeel in 2022 t.o.v. 2021. Analyse heeft uitgewezen dat er een kans is dat de toename van het budgetaandeel deels incidenteel is. Dit hangt samen met een tijdelijke toename van het aantal WW uitkeringen als gevolg van de coronapandemie. Dit is één van de kenmerken waarmee in het model wordt gerekend. Om die reden zijn we bij de berekening van het budget vanaf 2023 uitgegaan van een budgetaandeel dat het gemiddelde is van de jaren 2021 en 2022. Daarnaast hebben de uitgaven in 2021 zich gunstig ontwikkeld. Aanvankelijk zijn we in de begroting 2022 uitgegaan van een verdere autonome daling van het uitgavenaandeel in 2022 t.o.v. 2021. Gezien de forse afname van het uitgavenaandeel in 2021 t.o.v. 2020 vinden we het niet realistisch om van een verdere autonome daling uit te gaan. Het gerealiseerde uitgavenaandeel 2021 ligt onder het geschatte uitgavenaandeel 2022 waarmee we in de begroting 2022 hadden gerekend. Het uitgavenaandeel waarmee we voor 2023 en verder rekenen is gelijk aan het uitgavenaandeel 2021. De opbrengst van het werk- en ontwikkelprogramma nemen we extra comptabel mee. Bij het opstellen van het financieel perspectief 2023 ev hebben we de volgende uitgangspunten gehanteerd: | |||||
Risicobedrag 2023 | 1,1 miljoen | |||||
Kans 2023 | 25% | |||||
Risicobedrag 2024 | 1,7 miljoen | |||||
Kans 2024 | 25% | |||||
Risicobedrag 2025 | 2,2 miljoen | |||||
Kans 2025 | 25% | |||||
Risicobedrag 2026 | 2,2 miljoen | |||||
Kans 2026 | 25% | |||||
Structureel/Incidenteel | Structureel | |||||
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 | |||||
Actie | Optimaliseren van de sturing op uitvoering van het werkprogramma |
Naam risico | Sociaal domein |
---|---|
Deelprogramma 3.3 | Welzijn gezondheid en zorg |
Omschrijving | Met de decentralisatie in 2015 hebben gemeenten een grote verantwoordelijkheden gekregen. Het Rijk De bijbehorende budgetten die over zijn gegaan naar gemeenten schieten echter tekort. De zorgkosten budgetten staan onder druk en daarom zijn op begroting- en rekeningbasis tekorten vaak aangevuld. Met ingang van 2022 heeft het Rijk de budgetten voor jeugdhulp aangevuld. Deze aanvulling wordt de komende jaren grotendeels afgebouwd in verband met maatregelen die opgenomen worden in de Hervormingsagenda Jeugd. |
Risicobedrag 2023 | 9,5 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 10,2 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 11,6 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 12,6 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1 maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, inkoop, uitvoering en geld. |
Naam risico | Huisvesting LVV doelgroep |
---|---|
Deelprogramma 3.3 | Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | De gemeente Groningen fungeert als opdracht- en subsidiegever voor de opvang en begeleiding van vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf. De doelgroep werd gehuisvest in het voormalig formule 1 hotel. Deze huisvesting is echter niet langer beschikbaar omdat het pand niet meer aan de brandveiligheidseisen voldoet. |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | 2,9 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 2,3 miljpen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2020 |
Actie | Overleg met het Rijk over het vervolg na de pilot. Daarnaast kan het risico worden beperkt door alternatieve huur in de units toe te staan als de LVV eerder stopt. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) en Zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer) |
---|---|
Deelprogramma 2.1 en 3.4: | Kwaliteit Leefomgeving /Sport en Bewegen/ Cultuur |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort/ Stadsschouwburg (SPOT) en Sport050 en bij de zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer). Een deel van de inkomsten van de directie SPOT is afhankelijk van de economische conjunctuur en andere externe factoren. Wij houden rekening met een bedrijfsrisico van 15% van de omzet van circa 9,6 miljoen euro voor SPOT, dit in inclusief het risico op de bedrijfsvoering SPOT door Corona. |
Risicobedrag 2023 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Specifieke uitkering stimulering Sport BTW (SPUK BTW) |
---|---|
Deelprogramma 3.4: | Sport en bewegen |
Omschrijving | Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Dit recht op aftrek is met ingang van 1 januari 2019 vervallen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten daarom jaarlijks een uitkering aanvragen ter compensatie van het btw-nadeel. |
Risicobedrag 2023 | 580 duizend euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 580 duizend euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 580 duizend euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 580 duizend euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen van de wijziging aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Deelprogramma 3.5 | Cultuur |
Omschrijving | Het Forum Groningen is eind 2019 geopend. Voor de exploitatietekorten en aanloopkosten in de eerste 5 jaar (2020-2024) wais een bedrag van 3,3 miljoen beschikbaar. Dit bedrag was opgebouwd uit 2,3 miljoen uit de AR en 1 miljoen uit de GREX Oostwand. Na de periode van 5 jaar verwachten we dat Forum Groningen goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. In 2020 is een bedrag van 590 duizend euro aan deze reserve onttrokken. 300 duizend euro voor de cofinanciering van de coronaondersteuning van het Filmfonds en 290 duizend euro voor het exploitatietekort over 2020. Voor 2021 heeft Forum Groningen geen beroep gedaan op deze middelen omdat door ontvangen coronasteun en lagere kosten er een positief resultaat geboekt werd. In 2022 wordt de GREX Oostwand vastgesteld. In die vaststelling verlagen we het bedrag dat voor Forum gereserveerd is van 1 miljoen naar 300 duizend. Daarmee compenseren we de onttrekking voor de cofinanciering van het Filmfonds. Eind 2022 resteert er dan nog een reserve van 2,01 miljoen. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | PM |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | PM |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Door middel van voortgangsgesprekken en rapportages wordt de realisatie van de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Verstrekte leningen en garanties |
---|---|
Deelprogramma | Divers |
Omschrijving | Algemeen |
Risicobedrag 2023 | 2,4 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 2,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | rekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Opgaven Vastgoedbedrijf |
---|---|
Deelprogramma | Diverse |
Omschrijving | Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Groningen heeft een gemiddelde leeftijd van meer dan 40 jaren. De leeftijd van de vastgoedvoorraad brengt voor de toekomst forse vernieuwing- en moderniseringsopgaven met zich mee. Dit vraagt heldere koersbepaling op programmaniveau. Van een aantal programma’s is de koers al bepaald, dan wel wordt dit voorbereid. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs is hiervan een voorbeeld en het Integraal Accommodatieplan Bewegingsonderwijs en Binnensport wordt voorbereid. Andere plannen waaraan gewerkt zijn bijvoorbeeld het Accommodatieplan (DMO) en een Strategische huisvestingsvisie (SSC/FSH). De projectmatige uitvoering van nieuw- en verbouw is belegd bij het Vastgoedbedrijf. De portefeuille nieuwbouwprojecten omvat onder meer scholen zoals de Driebond, Groene Wei, Peter Petersonschool, Brinkschool/Rumerinckhof (programma onderwijs), Vrijdag (cultuur). Ook deze projecten worden getroffen door de hoge inflatie bouwmaterialen. De effecten hiervan op het project en of het programma worden separaat in beeld gebracht en voorgelegd. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | PM |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | PM |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen | |
Deelprogramma | Alle deelprogramma's | |
Omschrijving | Bij voorgaande en de huidige begroting zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel en nog te realiseren bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een incidenteel risico van 3,2miljoen euro in 2023 aflopend naar 2,4 miljoen euro vanaf 2026 en een structureel risico van 1,2 miljoen euro in 2023 aflopend naar 0,5 miljoen euro vanaf 2026. Bij het bepalen van het risico is per maatregel rekening gehouden met de kans van optreden. Voor de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen wordt de uitkomst daarom volledig (=100%) meegenomen. | |
Risicobedrag 2023 | 3,2 miljoen euro incidenteel | |
1,2 miljoen euro structureel | ||
---|---|---|
Kans 2023 | 100% | |
Risicobedrag 2024 | 2,8 miljoen euro incidenteel | |
0,8 miljoen euro structureel | ||
Kans 2024 | 100% | |
Risicobedrag 2025 | 2,6 miljoen euro incidenteel | |
0,6 miljoen euro structureel | ||
Kans 2025 | 100% | |
Risicobedrag 2026 | 2,4 miljoen euro incidenteel | |
0,6 miljoen euro structureel | ||
Kans 2026 | 100% | |
Structureel/Incidenteel | Structureel / Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 | |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen | |
Naam risico | Fiscale risico's | |
Deelprogramma | Alle | |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting (VPB). | |
Boekenonderzoek. | ||
Risicobedrag 2023 | p.m. | |
Kans 2023 | ||
Risicobedrag 2024 | p.m. | |
Kans 2024 | ||
Risicobedrag 2025 | p.m. | |
Kans 2025 | ||
Risicobedrag 2026 | p.m. | |
Kans 2026 | ||
Structureel/Incidenteel | Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Divers | |
Actie |
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Deelprogramma | 04.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is in ieder geval t/m 2025 gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. Er ligt een voorstel van het Rijk om het volumeaccres voor 2022 t/m 2025 te bevriezen op de standen van de meicirculaire 2022. Daarmee wordt het accres alleen nog bijgesteld voor loon- en prijsontwikkelingen. Voor 2026 is in het regeerakkoord eenzijdig besloten een vast volumeaccres van 1 miljard euro beschikbaar te stellen voor gemeenten, provincies en het BTW compensatiefonds samen. Ook dit accres wordt slechts bijgesteld voor loon- en prijsontwikkelingen. Het lage volumeaccres voor 2026 hangt samen met de voorgenomen verruiming van het belastinggebied van gemeenten en provincies. |
Vervolg omschrijving | De omvang van het BTW-compensatiefonds (BCF) is aan een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. Het ministerie van BZK heeft in overleg met de VNG het standpunt ingenomen dat gemeenten zelf reëel dienen in te schatten welke verwachte ruimte onder het BCF plafond als verwachte bate kan worden opgenomen in de meerjarenraming. |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Risicobedrag 2024 | |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma 4.3: | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. Bij het bepalen van deze rentevisie baseren wij ons onder andere op de informatie van een onafhankelijk bureau dat van dag tot dag marktinformatie en prognoses met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt verzamelt. In onze rentevisie, die wij verkort publiceren in de paragraaf Financiering in de begroting, kijken wij ongeveer een jaar vooruit. |
Risicobedrag 2023 | 0,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 2,9 miljoen euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. In de voortgangsrapportages nemen wij verwachte voor- en nadelen op die het gevolg zijn van tussentijdse ontwikkelingen. |
Naam risico | Verzekeringen |
---|---|
Programma 4.3: | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, computer en motorrijtuigen (Casco deel). |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | p.m. |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2021 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |