Ontwikkelingen
Naam ontwikkeling | Omgevingswet |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | Na opnieuw uitstel treedt de Omgevingswet in werking op 1 januari 2023. Het is een wettelijke verplichting deze wet in te voeren. Voor de gemeente Groningen dienen er onder andere één omgevingsvisie, en één omgevingsplan te komen, waarin alle regels uit alle bestemmingsplannen, de bruidsschat van het Rijk en vele gemeentelijke verordeningen verwerkt dienen te worden. Daarnaast wordt de reikwijdte van de omgevingsvergunning verbreedt; meer onderwerpen zullen onder de noemer omgevingsvergunning komen te vallen. |
Actie | In de begroting 2022 is voor het programma Omgevingswet 1,133 miljoen euro opgenomen voor extra werkzaamheden op het gebied van digitalisering van het archief, verdere digitalisering van werkprocessen en werkzaamheden voor de totstandkoming van het omgevingsplan. Hierin is ook een budget voor de implementatie van de Wet kwaliteitsborging bouw meegenomen, inclusief de gevolgen voor de leges. |
Naam ontwikkeling | Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
---|---|
Deelprogramma | 1.3 Wonen |
Omschrijving | De minister BZK heeft met de VNG een bestuursakkoord gesloten dat de start van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gekoppeld wordt aan de invoering Omgevingswet. Tevens is onderdeel van het bestuursakkoord dat er voldoende proefprojecten uitgevoerd zijn. |
De met de invoering van gevolgklasse 1 van de Wkb vervallen taken die uit leges worden bekostigd. Daarvoor in de plaats komen behandeling, juridische en inspectiekosten die niet uit leges bekostigd mogen worden. In het financieel meerjarenbeeld houden we rekening met deze extra kosten vanaf 1 januari 2023 (80 duizend euro structureel en 40 duizend euro incidenteel tot en met 2025). | |
Actie | De consequenties voor de gemeente Groningen worden nader uitgewerkt in afstemming met het project Omgevingswet. In de aanvullende middelen voor de implementatie van de omgevingswet is ook een budget voor de implementatie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen meegenomen |
Naam ontwikkeling | Fauna |
---|---|
Deelprogramma 2.1: | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | Fauna (Eikenprocessierups) |
Actie |
Naam ontwikkeling | Beheer en onderhoud na oplevering Zuidelijke Ringweg |
---|---|
Deelprogramma 2.1: | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | Naar aanleiding van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg hebben we een aantal ontwikkelingen geconstateerd die invloed kunnen hebben op het beheer en onderhoud. |
Rioolpersleiding | |
Actie | Er hebben gesprekken plaatsgevonden met alle bij het project betrokken partijen. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en komen hierop terug. |
Naam ontwikkeling | Marktontwikkelingen, prijs en capaciteitsdruk. |
---|---|
Deelprogramma | Diverse |
Omschrijving | De laatste jaren zien we een forse marktdruk. Bij aanbestedingen zien we forse prijsstijgingen en tevens druk op de beschikbare capaciteit in de markt, wat zich ook vertaalt naar afname van inschrijvers. Dit leidt tot hogere inschrijfsommen en onzekerheden in de prijsvorming. Ook bij aanbestedingen van onderhoudscontracten zien we prijsstijgingen en capaciteitsdruk in de markt. In 2022/ 2023 wordt beoogd het onderhoud van het Forum opnieuw aan te besteden, waarbij dit zich mogelijk uit. Daarnaast wordt beoogd de raamcontracten voor het gros van het overige maatschappelijk vastgoed van de gemeente in 2023/ 2024 opnieuw aan te besteden. Ook hier bestaat het risico dat prijsstijgingen, capaciteitsdruk, onzekerheid rondom levertijden en marktdruk zich vertaalt in de aanneemsommen. |
Actie | Monitoring van aanbestedings- en marktontwikkelingen. |
Naam ontwikkeling | Verduurzaming maatschappelijk vastgoed |
---|---|
Deelprogramma | Diverse |
Omschrijving | De verduurzamingsopgave van het maatschappelijk vastgoed is een forse gemeentelijke (en landelijke opgave). Voor de gemeente vraagt het investeringen van tenminste 250 miljoen, waarvoor nu geen middelen zijn gereserveerd en ook landelijk geen substantieel zicht bestaat op middelen. De normstelling en wettelijke voorschriften zullen de komende jaren naar verwachting toenemen. Het integraal verduurzamen van gebouwen, gericht op de CO2-reductie gaat verder dan het nemen van enkele maatregelen op pandniveau. Een deel van de voorraad leent zich voor een programmatische benadering (zoals het IHP, het IABB en de wijkposten), met langjarige investeringsprogramma's. Een ander deel van de voorraad vraagt objectgerichte benadering. Belangrijk hierbij is het zoveel mogelijk benutten van natuurlijke momenten. Bijvoorbeeld momenten waar groot onderhoud aanstaande is (voorbeeld; kantoor Duinkerkenstraat, gemeentehuis Ten Boer). In dergelijke gevallen zijn wel middelen beschikbaar voor regulier onderhoud, maar vraagt de stap naar integrale verduurzaming en het tegelijkertijd moderniseren of upgraden van het vastgoed het vrijmaken van extra middelen, waarvoor nu niet structureel gespaard wordt. De verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed dient daarbij zorgvuldig gekoppeld te worden aan de wijkenergieplannen en de ambities van de gemeente ten aanzien van productie en exploitatie. |
Actie | Opstellen uitvoeringsprogramma verduurzaming maatschappelijk vastgoed, gekoppeld aan ambitie, kansen, urgentie en financiële vertaling. |
Naam ontwikkeling | Regelingenwoud |
---|---|
Programma | 3. Vitaal en Sociaal |
Omschrijving | Voor mensen die moeilijk kunnen rondkomen of moeilijk mee kunnen doen, kennen wij een groot aantal regelingen dat hen (financieel) helpt. De voorwaarden en de eisen die we stellen aan bewijsstukken kennen verschillende procedures. Gevolg is dat inwoners door de regelingenbomen het regelingenbos niet zien. Hierdoor bestaat het risico dat inwoners die recht hebben op een regeling hier geen gebruik van maken. Dit kan leiden tot knelpunten op andere levensgebieden. We hebben een aantal maatregelen genomen om de eenvoud en toegankelijkheid van regels en voorzieningen te vergroten. |
Actie | Monitoring van uitgaven |
Naam ontwikkeling | Loonkostensubsidie |
---|---|
Deelprogramma | 3.1 Werk en inkomen |
Omschrijving | Tijdens de behandeling van de SZW begroting 2021 heeft de Tweede Kamer ingestemd met een motie waarin het kabinet is opgeroepen om de loonkostensubsidies (LKS) op basis van realisaties te financieren. Het doel van de motie was om extra werkplekken mogelijk te maken voor mensen die vallen binnen de doelgroep banenafspraak of mensen die beschut werk nodig hebben. De aangepaste financiering van LKS wordt met ingang van 2022 ingevoerd. Dit betekent dat het deelbudget LKS, dat nu nog wordt verdeeld met behulp van het verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet, op basis van realisaties wordt verdeeld. Hierbij wordt gekeken naar het aandeel van gemeenten in de totale uitgaven aan LKS in het voorgaande jaar. Dit aandeel is het aandeel in het macrobudget LKS in het komende begrotingsjaar. Het macro budget LKS wordt berekend op basis van de totale uitgaven in het voorgaande jaar vermeerderd met de jaarlijks verwachte oploop als gevolg van de toename van de doelgroep waarvoor LKS wordt ingezet. |
Actie | Monitoren van de gemeentelijke uitgaven aan LKS in relatie tot de macro-uitgaven t-1 en de verwachte jaarlijkse macro oploop. |
Naam ontwikkeling | Uitvoeringskosten inburgering |
---|---|
Deelprogramma | 3.1 Werk en inkomen |
Omschrijving | De beschikbare middelen ter dekking van de uitvoeringskosten inburgering zijn gebaseerd op de huidige doelstelling statushouders. Mocht deze doelstelling worden verhoogd is het nog onzeker of daarvoor extra middelen beschikbaar zullen worden gesteld. |
Actie | Monitoren aantallen statushouders, uitvoeringskosten, aantal statushouders op onderwijsroute en kosten onderwijsroute. |
Naam ontwikkeling | Verbeterprogramma beheer en onderhoud sportaccommodaties |
---|---|
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Verbeterprogramma onderhoud sportaccommodaties |
Actie | Het beheer en onderhoud van de sportaccommodaties is een taak van Sport050. Het vastgoedbedrijf voert een deel van het groot onderhoud uit in opdracht van Sport050. Dit werd decennia lang budget gestuurd uitgevoerd. Door de verplichting vanuit de financiële verordening om (conform NEN 2767 conditie 3) planning gestuurd te werken vanuit een financiële voorziening voor het onderhoud, is de werkwijze niet langer houdbaar. Bijvoorbeeld de huidige MJOP’s en competenties van een deel van de organisatie zijn hier niet op ingericht. Inmiddels is een verbetertraject gestart om het hele beheer en onderhoud proces voor de sportaccommodaties te herijken, van organisatie tot techniek. Conform planning zijn de nieuwe MJOP’s en de eindanalyse medio 2023 gereed. |
Naam ontwikkeling | Biomassa installatie Kardinge |
---|---|
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Landelijk wordt er een natuurvergunning gevraagd voor alle installaties groter dan 1 Mw (megawatt). De huidige installatie bij Kardinge < 1Mw is in 2014 in bedrijf genomen. Op dat moment waren er geen normen voor de Nox uitstoot, echter eind 2015 zijn er normen gesteld, die in 2020 verder zijn aangescherpt. De geïnstalleerde installatie voldoet niet meer aan de huidige normen. Er is door de provincie een gedoogvergunning verleend . Eind 2022 dient een vergunning te worden aangevraagd/verleend bij de provincie |
Actie | Volgen ontwikkelingen en onderzoek. |
Naam ontwikkeling | Ventilatienorm sportaccommodaties |
---|---|
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Wettelijk moeten de sportaccommodaties qua ventilatie voldoen aan het Bouwbesluit. Nagenoeg alle sportpanden van de gemeente Groningen voldoen aan het Bouwbesluit. Daar waar dit niet zo is wordt dit z.s.m. aangepast. |
Actie | Actuele ontwikkelingen volgen en melden |