Publiek vervoer Groningen Drenthe
Publiek Vervoer Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
---|---|
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Groningen en Drenthe willen een optimaal vervoersnetwerk creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is; waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. Zodat alle inwoners naar hun werk of school gaan en/of deel willen nemen aan het sociale leven en voor bezoekers aan onze provincies. |
Relatie met deelprogramma | |
Deelnemende partijen | De gemeente Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland, |
Bestuurlijk belang | Een collegelid is lid van het bestuur van Publiek Vervoer. |
Financieel belang | De kosten van Publiek Vervoer worden gedragen door de deelnemende gemeenten in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdrage van de gemeente Groningen is 117 duizend euro. Dit is 13% van 888 duizend euro zijnde het totale exploitatiebudget van Publiek vervoer. |
Vermogen | Het begroot eigen vermogen op 1 januari 2023 is 141 duizend euro en op 31 december 2023 62 duizend euro. Het begroot vreemd vermogen op 1 januari 2023 is 98 duizend euro en op 31 december 2023 55 duizend euro. |
Financieel resultaat | Het begroot resultaat over 2023 is 2 duizend euro positief. |
Financiële risico’s | De organisatie van Publiek Vervoer en de bijdrage van de gemeente is relatief klein. Het risico zit met name in prijsstijgingen die onder andere worden bepaald door de NEA-index die van invloed zijn op de overeenkomsten met Publiek Vervoer. |
Relevante beleidsinformatie | Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Dit is onder meer het vervoer van mensen met een Wmo-indicatie, het vervoer van leerlingen die op grond van de gemeentelijke verordening hiervoor in aanmerking komen en in enkele gemeentes (waaronder Groningen) het Participatiewet vervoer. Namens de gemeenten is Publiek Vervoer voor een deel verantwoordelijk voor het contractmanagement, hebben zij een kennis- en adviesfunctie en focussen zij daarnaast op de doorontwikkeling van het vervoer. |
Beleidsrisico | Geen. |