Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

ARCG

Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Regio Centraal Groningen (ARCG)

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft het op milieu-hygiënisch verantwoorde wijze verwerken van (afval)stoffen afkomstig uit de gemeenten in de regio, het bevorderen van overheidsinvloed op de sturing van afvalstoffen en het ketenbeheer en mogelijke andere milieu- en reinigingstaken.

Relatie met deelprogramma

2.1. Kwaliteit leefomgeving .

Deelnemende partijen

Gemeenten Groningen, Het Hogeland en Westerkwartier.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks bestuur door een collegelid.

Financieel belang

De kosten van de ARCG worden gedragen door de 3 deelnemende gemeenten. De gemeente Groningen draagt in 2023 naar verwachting 2,6 miljoen euro bij, waarvan 0,5 miljoen euro voor de vuilaanvoer en 2,1 miljoen euro voor het afvalbrengstation, het KGA-depot en de OlieWarterSlib-afscheider.

Vermogen

Het begroot eigen vermogen op 1 januari 2023 bedraagt 1,0 miljoen euro en op 31 december 2023 1,0 miljoen euro. Het begroot vreemd vermogen op 1 januari 2023 is 2,3 miljoen euro en op 31 december 2023 2,3 miljoen euro.

Financieel resultaat

Het  begroot resultaat over 2023 is 0 euro.

Financiële risico’s

Uit de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de begroting 2023 van de ARCG blijkt dat de beschikbare weerstandscapaciteit voldoende is om de risico's op te vangen.

Relevante beleidsinformatie

De keuze om toe te treden tot Omrin heeft consequenties voor de toekomst van de ARCG als gemeenschappelijke regeling. De verwerking van de meest omvangrijke vrijkomende stromen wordt niet meer in ARCG verband georganiseerd, waardoor sommige werkzaamheden wegvallen. Blijvende samenwerking gericht op het mogelijk maken van circulaire innovaties in relatie tot onze grondstoffen heeft meerwaarde, maar daarvoor is de formele organisatievorm van een gemeenschappelijke regeling op termijn niet per se nodig. In 2022 vindt er onderzoek plaats naar de gevolgen van toetreding tot Omrin voor de financiële positie van de ARCG. De voordelen van de gemeenschappelijke regeling in deze vorm worden afgezet tegen de kosten die dat met zich meebrengt. Daarnaast vindt onderzoek plaats naar de organisatievorm die zich in de toekomst het beste leent voor samenwerking in ARCG-verband en de mogelijkheden om de gemeenschappelijke regeling te ontvlechten. Op basis van de uitkomsten van deze onderzoeken zullen in 2022 besluiten worden genomen over de toekomstige invulling van de rol van de ARCG. De afhechting van een aantal overeenkomsten maakt dat de huidige vorm hoogstwaarschijnlijk zal worden gecontinueerd tot eind 2024.

Beleidsrisico

Vanaf 1 januari 2022 wordt het afval van de 3 ARCG-gemeenten door Omrin verwerkt. Conform de akte van opstal wordt de nascheidingsfabriek van Attero ontmanteld. Dit proces vraagt om aandacht van de ARCG, ten aanzien van het vastleggen van de afspraken met Attero, over onder andere het sloopproces en bodem- en grondwateronderzoek.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2022 09:01:55 met de export van 11/15/2022 08:45:43